nieuws

AchtergrondChinees wegenconsortium strandt in Polen

bouwbreed Premium

Het Chinese consortium Covec vecht zich in op de Europese wegenmarkt. Wat victorie moest brengen, dreigt uit de monden in dramatisch prestigeverlies.

De aanleg van de snelweg tussen het dorpje Strykow en de stad Lodz in het centrum van Polen is voor Covec meer dan alleen een prestigieus project. Over dit stuk infra, onderdeel van het traject Berlijn – Warschau, moeten tijdens het Europese kampioenschap voetballen in 2012 de supporters van het stadium in Poznan naar de hoofdstad Warschau rijden.

Met dit project wilden de Chinese bouwers in één klap hun naam vestigen in Europa. Maar het werk dreigt uit te draaien op een drama. Twee weken geleden heeft het consortium Covec (China Overseas Engineering Group, China Railway Tunnel Group, Shanghai Construction en het Poolse Decoma) haar Poolse onderaannemers naar huis gestuurd omdat er geen geld meer was om hen uit te betalen.

Chris Engelsman, regiodirecteur Europa van DHV, het ingenieursbureau dat toezicht houdt op het werk van de Chinezen: “Het lijkt er op dat er toch voor te weinig geld is aangenomen. En dat gaat zich nu wreken.” Het consortium heeft het project aangenomen voor een bedrag van 6,5 miljoen euro per kilometer. Dat is ruim twee keer zo laag als het bedrag waarvoor verschillende andere snelwegen in Polen op dit moment worden aangelegd.

“De Chinezen werken met dezelfde grondstoffen en met hetzelfde materiaal als de Polen. Ze hebben weliswaar werknemers uit China, maar die zijn ook niet veel goedkoper. Hoe wil het consortium dan winst maken?”, vraagt voorzitter Wojciech Malusi van de Poolse kamer van wegenbouwers zich af.

Het heeft Covec de grootste moeite gekost om partners in Polen te vinden. Alle grote onderaannemers wezen samenwerking af. Uiteindelijk ging het in zee met grondstoffenleverancier Dolnoslaskie Surowce Skalne (DSS). Maar omdat DSS nog niet eerder wegen heeft aangelegd, moest het een partner zoeken. Dat lukte pas in een heel laat stadium.

Concurrenten

Volgens de Poolse wegenexpert Adrian Furgalski van consultancy bureau TOR zijn de Chinezen niet de oorzaak van een prijzenoorlog in Polen. “Die was al lang aan de gang. En er wordt nu van dumpprijzen gesproken, maar het is bij een dergelijk project heel moeilijk om aan te tonen of dat ook daadwerkelijk zo is”, aldus Furgalski.De problemen met het vinden van partners zijn waarschijnlijk dan ook niet veroorzaakt door de lage prijs van het wegenproject. Poolse aannemersbedrijven zijn voornamelijk gefinancierd door westers kapitaal. Budimex en Mostostal Warszawa zijn in handen van Spaanse bedrijven. Strabag wordt gecontroleerd door Oostenrijkers. Deze ondernemers zijn bang dat succes in Polen voor Covec de weg opent naar andere landen in Europa. De partners die wel werden gevonden, hebben nu tijdelijk het werk neergelegd. Covec heeft nog een bedrag van 7,5 miljoen euro openstaan. Eind vorige week hadden de onderaannemers een gesprek met directeur Shin Xi Zengbing van Covec. “Wij hebben de verzekering gekregen dat we voor het einde van de maand geld zullen krijgen. Het bedrijf heeft ons meer werk beloofd, dus de kans is groot dat we binnenkort weer aan de slag gaan”, aldus Krzysztof Zadrozny van de firma Techno Car, die de Chinezen bouwmaterialen verhuurt.

Maar volgens Chris Engelsman lagen de werkzaamheden op maandag nog stil. “Ik heb het zojuist nog gecontroleerd, maar er is nog geen signaal dat de bouwers weer aan het werk zijn.” Volgens Chris Engelsman is dit nog niet de doodklap voor het project. “Het is wel mogelijk om het project in mei volgend jaar op te leveren, maar het moet dan wel allemaal snel van start gaan.”

Reageer op dit artikel