nieuws

Smeerneef

bouwbreed Premium

Smeerneef

Hij hield Noortje en Gravin aan de praat en zal dat ook weer doen bij de derde tunnelboormachine voor de Noord-Zuidlijn.

Hij hield Noortje en Gravin aan de praat en zal dat ook weer doen bij de derde tunnelboormachine voor de Noord-Zuidlijn. Die krijgt vandaag haar naam en wordt ingezegend door een pastoor. Ruim een week later start ze met boren in de richting van station Ceintuurbaan. Michel de Boer van boorfabrikant Herrenknecht, is telkens tien dagen achtereen, twaalf uur lang op de machine om defecten te herstellen en onderhoud te plegen. Daarna heeft hij vier dagen vrij en neemt een collega de honneurs waar. In Nederland was De Boer betrokken bij de bouw van de Westerscheldetunnel, de Hubertustunnel en de Statentunnel. Ook boorde hij tunnels in Maleisië en China.

Al die ervaring leverde hem een zilveren helm op; een voorrecht dat alleen voor door de wol geverfde tunnelboorders is weggelegd. Sturen van de boormachine doet De Boer nadrukkelijk niet. Dat is voorbehouden aan de mannen van aannemer Saturn. Op de vraag hoe zijn officiële functieomschrijving luidt, aarzelt De Boer even. “Hoofdmonteur, machinist, boordwerktuigkundige… het is het allemaal net niet. “Houd het maar op smeerneef.”

Reageer op dit artikel