nieuws

Ondergrondse overwegen veiliger dan spoorbomen

bouwbreed Premium

Minimaal de helft van de 2600 spoorwegovergangen verdwijnt de komende jaren onder de grond. ProRail richt een speciaal Tunnelfonds op om dat proces te versnellen en werkt aan standaardisatie. Tunnels zijn een stuk veiliger dan overwegen met spoorbomen en zorgen voor betere doorstroming.

Dat laatste wordt des te actueler langs de zeven corridors waar de komende jaren zonder spoorboekje gereden gaat worden. Daar rijden dan minimaal twaalf treinen per uur en stijgt de kans op files bij de spoorkruisingen.

Vooral gemeenten kunnen een beroep doen op het Tunnelfonds en op die manier spoorovergangen versneld wegwerken. De gemeenten betalen dan een maandelijkse vergoeding totdat de investering is afbetaald.

Contract

ProRail brengt nog deze zomer een raamcontract op de markt om een aantal aannemers te contracteren die de tunnels gaan bouwen. In overleg met de markt wordt een standaardtunnelpakket ontwikkeld, waaruit gemeenten kunnen kiezen.

Een soort Ikea-catalogus is het idee waarbij opdrachtgevers kunnen kiezen uit een beperkt aantal modellen met een vaste prijs. Extra’s zijn mogelijk tegen een meerprijs.

Door te standaardiseren verwacht ProRail dat ook de prijs voor ondertunneling kan halveren. Gemiddeld kost een spoortunnel nu nog 5 miljoen euro.

> pagina 14: spoortunnels kunnen zeker helft goedkoper

Reageer op dit artikel