nieuws

Laserlastechnologie voorkomt vervorming

bouwbreed Premium

Stork ontwikkelde een mobiele laserlastechnologie die met een minimale warmte-inbreng zorgt voor metallurgische hechting zonder dat het materiaal vervormt. Reparaties aan kostbare onderdelen van bijvoorbeeld baggervaartuigen of stoomturbines zijn hiermee snel en zonder ingewikkelde transportvoorzieningen uit te voeren.

De laserlastechnologie is het eindresultaat van een gezamenlijk project van Stork Technical Services Business Lines Rotating Equipment en Integrity Solutions & Services. De technologie geniet tot nu toe nauwelijks bekendheid, hoewel zij al 10 jaar industrieel wordt toegepast. “Wij hebben de techniek doorontwikkeld en beschikbaar gemaakt voor de Europese markt”, aldus Jelmer Brugman, laser application engineer bij de Product Line Gears and Services van Stork.

Stork Technical Services past de mobiele laserlastechnologie inmiddels vijf jaar toe in zijn fabrieken bij de productie van assen, behuizingen, tandwielen en koppelingen.

Het bijzondere van de technologie is dat nieuw materiaal in het brandpunt van een laserstraal wordt geïnjecteerd, waarna de laser het poeder en het oppervlak van de component smelt. “We waren destijds op zoek naar een techniek voor het herstellen van apparatuur waarbij het materiaal niet vervormt maar wel optimaal hecht. Deze lasertechniek vergt relatief weinig warmte-inbreng waardoor geen vervorming optreedt maar wel sprake is van een goede metallurgische hechting van het oude en nieuwe materiaal. Daardoor vormen beide componenten als het ware een geheel.”

De mobiele lasertechniek wordt toegepast voor zowel herstelwerkzaamheden als het aanbrengen van een nieuwe, functionele laag. Het gaat dan om tienden van millimeters, tot enkele millimeters.

Bij de ontwikkeling maakte Stork gebruik van de expertise van het Duitse Fraunhofer Instituut voor Lasertechnologie in Aken. De ontwikkeling bleef ook internationaal niet onopgemerkt. Recentelijk won Stork Technical Services in Potsdam de prestigieuze Special Innovation Award 2011, een Oscar van de onderhoudsindustrie.

Bouwsector

Aanvankelijk vond de technologie vooral zijn weg in de scheepvaartindustrie maar inmiddels maken ook andere sectoren er gebruik van, waaronder de energie- en bouwsector. “Bij baggervaartuigen betreft het reparaties aan onder andere tandwielkasten. Ook bij modificaties van tandwielkasten bij windmolens of reparaties aan kostbare onderdelen als schoepen en/of de behuizing van stoomturbines vindt de technologie toepassing.”

Een groot voordeel is dat de laserapparatuur in een container te vervoeren is. Stork biedt de technologie ‘on site’ aan. Volgende maand gaat de apparatuur naar Duitsland voor reparatiewerkzaamheden aan de behuizing van een stoomturbine. Brugman: “Zo’n turbinehuis weegt circa 80 ton. Met deze mobiele oplossing is het mogelijk om op locatie gelijktijdig reparaties van kritische componenten uit te voeren, zonder ingewikkelde en dure transportactiviteiten.”

Reageer op dit artikel