nieuws

Buitenmodel deur sluit hermetisch af

bouwbreed Premium

k – Metaflex Isosystems plaatste deze maand een vriesschuifdeur van 2 bij 12 meter. Om een hermetische afsluiting over de volledig hoogte te garanderen, wordt de deur automatisch in zijn positie gedwongen.

Het ontwikkelen, produceren en plaatsen van een deur van dit formaat is geen sinecure, weet verkoopleider Rob Smit van Metaflex Isosystems. “Bij een deur van deze afmeting is de verhouding totaal zoek. Deze deur weegt ook nog eens 800 kilo.”

Voor BCS Harderwijk ontwikkelt, produceert en monteert het bedrijf uit Aalten ruim twintig vriesschuifdeuren waarvan dit veruit de grootste is. De immense deur zorgt voor een vrije doorgang voor het interne transport tussen de verschillende koel- en vriescellen en moet op elk gewenst moment kunnen worden gesloten.

Het betreft een enkelvleugelige schuifdeur die is opgebouwd uit tien 120 millimeter dikke pir-panelen, gemonteerd in een rvs-frameomranding. De deurpanelen zijn voorzien van extra verstevigingsprofielen voor de vereiste stijfheid. De lambdawaarde van pir is 0,0219 W/m.K, waardoor de Rc-waarde van het deurblad uitkomt op 5,6 m2K/W.

De deur staat tegen een staalconstructie waarin een kozijn is aangebracht met randverwarming om mogelijke ijsvorming en aanvriezing te voorkomen.

Scheiding

Een lastig aspect bij dit project was dat de deur niet krom mag trekken en over de totale hoogte optimaal moet afsluiten. De toegang vormt namelijk de scheiding met een ruimte waar het 25 graden kan vriezen. Smit: “Die hermetische afsluiting bereiken we door de deur in zijn positie te dwingen. De deur hangt aan een rail die onder een hoek van 45 graden staat en zakt als het ware tegen het kozijn aan.” Een frequentiegestuurde aandrijving zorgt ervoor dat het openen en sluiten in een vloeiende beweging gebeurt. De tand­riem die de deur aanstuurt, bevindt zich op de rail en heeft een extra begeleiding op 2,5 meter hoogte.

Afgezien van de technische aspecten was het ook logistiek een hele uitdaging. “De deur is eerst in zijn geheel geconstrueerd en vervolgens op transport gegaan. Ter plaatse is de deur met extra hijsogen en lieren rechtop getakeld. “Doorgaans worden deuren zo laat mogelijk in het bouwproces geplaatst. Vanwege het extreme formaat moest dat hier al in een heel vroeg stadium gebeuren.” Het inhangen vergde uiteindelijk slechts een paar uur. “Dat is toch altijd een hele opluchting. Je kunt het allemaal berekenen maar uiteindelijk moet het wel passen. Het is en blijft toch maatwerk.”

Reageer op dit artikel