nieuws

Boskalis dankzij Smit naar record omzet

bouwbreed

Toevoeging van de activiteiten van Smit heeft Boskalis vorig jaar een recordomzet bezorgd van 2,7 miljard euro en een recordwinst van 311 miljoen euro.

Het bedrijfsresultaat (ebit) kwam uit op 402 miljoen euro. De kernactiviteit baggeren en grondverzet deed het kwantitatief iets minder dan in 2009. De omzet van 1,8 miljard afgelopen jaar was met een verschil van 13 miljoen euro een fractie kleiner dan het jaar ervoor. Belangrijk vindt topman Peter Berdowski vooral dat het hiermee behaalde bedrijfsresultaat met 320 miljoen euro (ebit) “uitzonderlijk goed” is.

Vanwege onzekerheden durft hij geen verwachting uit te spreken voor dit jaar. Wel gaat hij ervan uit dat de cijfers iets minder mooi zullen zijn. Berdowski beschouwt 2011 als een overgangsjaar, waarin de gevolgen van de crisis – laatcyclisch – beginnen door te werken. “Wij hebben een lange remweg”, verklaart hij dit bouwtypische fenomeen. Hij denkt dat vanaf volgend jaar het hele bedrijf alweer de vruchten begint te plukken van het wereldwijde herstel.

Voor de middellange termijn rekent Boskalis op verdere groei. De toename van de wereldhandel en van de energieconsumptie zullen veel werk opleveren in de offshore en havensector. Berdowski denkt dat de havendiensten (Smit) als eerste van de aantrekkende wereldhandel profiteren. Meer handel betekent direct meer verkeer in havens. Bagger en grondverzet zullen volgen. Alleen al zullen veel havens geschikt moeten worden gemaakt voor de in omvang groeiende containerschepen.

De topman verklaart de goede verdiensten in de bagger en het grondverzet door het selectieve acquisitiebeleid van de afgelopen jaren. Een hoge toegevoegde waarde telt zwaarder dan het binnen halen van zoveel mogelijk werk. “Hierdoor zijn wij in staat geweest historisch hoge marges te realiseren.”

Een en ander gebeurde in volgens hem verslechterende marktomstandigheden. “De hoeveelheid werk stagneerde terwijl de capaciteit toenam.” De investeringsprogramma’s van meerdere baggeraars in vooral zeer grote schepen zorgen voor overcapaciteit. Hierdoor komen de prijzen onder druk.

Nieuwe vloot

Ook Boskalis vernieuwt de vloot. De technisch meest verouderde schepen gaan uit de vaart, zodat de capaciteit niet onnodig groot wordt. “Uit de vaart betekent echt weg”, onderstreept Berdowski het zekere perspectief van sloop. “We gaan met die schepen geen concurrent in het zadel helpen.”

Boskalis wil zich nadrukkelijk blijven richten op “de krenten in de pap”, met een hoge toegevoegde waarde. Concurrenten die opdrachten aannemen om de vloot aan het werk te houden, moeten volgens hem onvermijdelijk genoegen nemen met de dunne pap zelf: de bulk die relatief weinig oplevert.

Reageer op dit artikel