nieuws

Spel zonwering en licht in Rotterdam

bouwbreed Premium

De perronoverkapping op Centraal Station van Rotterdam bestaat uit drie soorten glas die elk verschillen van samenstelling. Wegens specifieke eisen aan zowel lichttoetreding als zonwering zijn diverse combinaties bemonsterd, beproefd en doorgerekend. In een proces van twee jaar blijkt een extra blanke buitenruit in combinatie met een speciale zonwerende binnenruit het beste resultaat.

De nieuwe floatglasfabriek van Scheuten Glas in Osterweddingen produceert het extra blanke glas voor de creatie van Benthem Crouwel. Het bevat de normale grondstoffen zand, kalk en metaaloxide, maar minder ijzer dan normaal. Hierdoor is het helderder van kleur.De floatoven is speciaal voor dit type glas ontworpen. “Dit is uniek in Europa”, zegt commercieel directeur Roy van Leeuwen van Scheuten Glas. De glasplaten worden gemonteerd op zelfdragende, geïsoleerde stalen goten die zijn ontworpen door Licotec. De goten zijn bevestigd op houten draagliggers.

Projectmanager Jörgen Bisschops vertelt wat de technische eisen waren van opdrachtgever ProRail. “Enerzijds wil ProRail zoveel mogelijk licht binnenhalen door in de buitenruit extra blank glas toe te passen, anderzijds moet zonlicht worden geweerd om het klimaat op de perrons aangenaam te houden. Daarin hebben we een balans gevonden door de extra blanke buitenruit te voorzien van een zeefdruk in twee patronen. Een proces van twee jaar is voorafgegaan aan deze uiteindelijke keuze van de samenstellingen.

Op het CS Rotterdam monteert Licotec Daklicht in fasen de glazen perronoverkapping. De overkapping bestaat uit circa 30.000 vierkante meter gelaagde glasplaten. Het project stelt hoge eisen aan de logistiek, levertijden en de montage(tijd) die op het spoor altijd beperkt en dikwijls gefaseerd verloopt.

Tot en met begin 2013 zullen Licotec Daklicht, constructeur en montagebedrijf van de glasplaten, en leverancier Scheuten Glas met dit omvangrijke project bezig zijn. Zeven perrons worden overkapt en voor elk perron staat een montageperiode van veertien weken. Inmid-dels is de eerste fase afgerond. Tussen de montage van de perrons zitten enkele weken pauze.

Strikt

Opdrachtgever ProRail heeft een strikt montageschema opgesteld. “We moeten elke partij just in time leveren”, zeggen Bisschops en Roy. “We produceren steeds vooruit om te kunnen inspelen op calamiteiten. Daarover maakten we strikte afspraken met Licotec. Omdat we de gehele productie en engineering vanuit één locatie in Venlo doen, kunnen we inspelen op de specifieke eisen en wensen”.

De partijen glasplaten worden niet rechtstreeks op de bouwplaats aangeleverd, maar op een nabijgelegen rangeerterrein gezet. Het spreekt vanzelf dat het steeds om een kleine opslagvoorraad gaat. Scheuten zet speciale bokken in om de glasplaten van circa 1 bij 3 meter optimaal te beschermen tegen schade. “We stellen alles in het werk om enig risico te vermijden”. Plattegrondtekeningen zijn vooraf ter beschikking gesteld waardoor duidelijk is welke glasplaten benodigd zijn en waar deze moeten worden gemonteerd.

Projectgegevens

Opdrachtgevers: ProRail en gemeente Rotterdam

Hoofdaannemer: Mobilis, Capelle aan den IJssel

Architect: Benthem Crouwel Architekten BV bna, Amsterdam

Montage glas: Licotec Daklicht, Duiven

Levering glas: Scheuten Glas, Venlo

Reageer op dit artikel