nieuws

Proef naar verkeerstrillingen als bruisende bron van energie

bouwbreed Premium

Op de N34 gaat dit voorjaar een proef van start waarbij de weggebruikers zelf energie opwekken voor de lichtmasten en verkeers(informatie)borden. De energieopwekking gebeurt door gebruik te maken van de trillingsbronnen in de weg.

“Het gaat hier niet om een nieuw type asfalt”, verduidelijkt Simon Bos, productontwikkelaar bij ingenieursbureau Tauw, dat samen met de Universiteit Twente het duurzame systeem ontwikkelde. “We maken hier gebruik van de weg om energie te genereren. Naden, voegovergangen of drempels in de weg zijn trillingsbronnen. Trillingen zijn een vorm van energie die doorgaans verloren gaat in de ondergrond. Die energie vangen we op en zetten we om in bruikbare energie.”

Een aantal jaren geleden introduceerde de Brit Peter Hughes al een energiegenererende (elektrokinetische) drempel. Deze autovriendelijke verkeersdrempel bestond uit drie onderling scharnierende metalen platen ter breedte van een rijstrook, waarvan de op- en neergaande beweging een vliegwiel-met-generator eronder aandrijft .Elke passerende auto was goed voor 5 en de 10 kilowatt aan stroom.

Muziekindustrie

Bij deze energieopwekking wordt onder het wegdek piëzo-elektrisch materiaal aangebracht. Dit keramisch materiaal vindt vooralsnog vooral zijn toepassing in de muziekindustrie, waar energie zorgt voor trillingen, namelijk geluid.

“Wij gebruiken het precies andersom. Door trillingen gaat het materiaal golven en genereert energie. Het materiaal vangt die energie op en die gebruiken we dan voor lichtmasten en verkeers(informatie)borden.” Het gaat om een flinterdunne laag van circa 0,2 millimeter dik. “De coating is dikker dan het materiaal zelf.” De oplossing levert direct resultaat op. “Elke verkeersbeweging geeft energie.” Hoeveel kan Bos nog niet precies aangeven. “Dat zullen geen Megawatts zijn, je moet eerder denken aan een bepaalde hoeveelheid Watt.”

Het project ‘Trillingen, bruisende bron van energie’ werd deze maand uitgeroepen tot winnaar van de Mooi Nederland publieksprijs. Met dit innovatieprogramma wil het Rijk zuinig ruimtegebruik stimuleren. Het prijzenbedrag van 10.000 euro zal worden gebruikt voor de praktijkproef die in maart op de N34 start gaat. De provincie Overijssel gaat de komende jaren de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid van de N34 Witte Paal-Hardenberg-grens Drenthe aanpakken. De weg wordt verbreed, krijgt ongelijkvloerse kruisingen en de snelheid wordt 100 km/uur.

Trillingsbronnen

Het gaat om een paar stroken dwars over de weg ter breedte van circa 20 centimeter. “In dit geval creëren we hier trillingsbronnen. Maar bij een nieuwe weg zal het systeem daar worden geïntegreerd waar trillingsbronnen niet te vermijden zijn.”

Een jaar lang zullen de trillingsbronnen gemonitord worden. “Met deze praktijkproef hopen we onder meer te achterhalen hoeveel energie er met wegverkeer is op te wekken. Een van de aandachtspunten is het slim schakelen van de piëzo-matjes om tot een optimaal rendement te komen. Daarnaast proberen we antwoord te krijgen op de vraag wat het effect is van het verkeer op het materiaal.”

Volgens Bos is de tijd rijp voor dit systeem. “De energiebehoefte rond de wegen gaat drastisch naar beneden. Bij nieuwe wegen hopen we het systeem ook te gebruiken voor de steeds zuinigere led-straatverlichting.”

Reageer op dit artikel