nieuws

Papieren mastodont overleeft smartphone

bouwbreed Premium

Hij zwerft al een paar weken op de redactie van Cobouw, de vuistdikke catalogus van de laatste BAU in München. Hij telt bijna 1100 pagina’s, drie leeslinten met gesponsorde boekenleggers eraan en bevat vooral veel onzin: de exposanten gerangschikt naar hal, naar productsoort, naar land van herkomst, of gewoon op alfabet. Je kunt het zo […]

Hij zwerft al een paar weken op de redactie van Cobouw, de vuistdikke catalogus van de laatste BAU in München. Hij telt bijna 1100 pagina’s, drie leeslinten met gesponsorde boekenleggers eraan en bevat vooral veel onzin: de exposanten gerangschikt naar hal, naar productsoort, naar land van herkomst, of gewoon op alfabet. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een hoofdstuk aan gewijd. De uitgever greep elk excuus aan om nog een keer alle logo’s van de deelnemende exposanten af te drukken. En die arme beursbezoekers twee weken terug maar sjouwen met dat gevaarte van ongeveer een kilo.

Collega’s nemen het boekwerk soms met verbazing in de hand, bladeren er wat doorheen en leggen het dan hoofdschuddend terug in de overtuiging dat ze een relikwie uit een vorig tijdperk in handen hadden. Een telefoonboek is er niks bij. Dat ging tenminste nog twee jaar mee; de catalogus heeft een levensduur van hooguit een paar weken.

Waren er eigenlijk wel beursbezoekers die de papieren catalogus kochten, als je hem op de eerste de beste smartphone immers ook online kunt raadplegen? Op die vraag volgt een resoluut ‘Ja’ van Markus Sporer van de organisatie van de Duitse bouwbeurs. Hij heeft de cijfers niet paraat maar er waren massa’s beursbezoekers die graag 26,50 euro neerlegden voor een exemplaar. “En die staat vervolgens jarenlang als vraagbaak naast op het bureau”, verzekert de beursmanager.

Ondanks de slimme ‘app’ die de organisatie van de BAU deze editie voor het eerst beproefde. Wie de applicatie downloadde op zijn smartphone beschikte niet alleen over de complete catalogus, met plattegrond, hij kon ook gemakkelijk de vertrektijden van de metro’s, treinen en openingstijden van restaurants raadplegen. De gelukkige bezitters van een iPhone konden zich zelfs door hun telefoon naar de gewenste stand of congreszaal laten dirigeren.De iPhone bepaalde zijn positie aan de hand van de wifi-routers in het beurscomplex en kon zo nog nauwkeuriger uitpeilen dan aan de hand van satellieten.

De vraag dringt zich op hoe dat komende week tijdens de Bouwbeurs gaat. “Wij studeren er wel op, maar we hebben nog niet zo’n geavanceerde app”, laat de woordvoerder weten. “Daar staat tegenover dat we ook niet zo’n telefoonboek laten drukken. Behalve de bijlage vorige week bij Cobouw is er ook een handzaam pocketje dat in elke binnenzak past. We verwachten dat de beursbezoekers daarmee goed de weg kunnen vinden.”

Sporer van de BAU meldt nog dat bij de volgende editie, in 2013, er zeker weer een catalogus wordt gedrukt. Daarvoor zijn te veel bezoekers er toch aan gehecht. “En als er dan weer records worden gebroken als het gaat om het aantal standhouders, valt het boekwerk waarschijnlijk weer dikker uit.” Wie wil kan dus nog dagenlang zeulen met een onhandig, veel te dik en veel te duur boekwerk.

Reageer op dit artikel