nieuws

Mourik mikt op integrale projecten

bouwbreed Premium

Mourik wil een grotere rol spelen op de markt voor integrale projecten en is bereid ook beheer en financiering voor zijn rekening te nemen.

Dat zegt topman Kees Mourik in een gesprek met deze krant. Het concern uit Groot-Ammers heeft afgelopen jaren ervaring opgedaan met grote design and constructprojecten, voornamelijk op de A2 en de Limburgse waterwegen. “Dat is goed bevallen”, aldus Mourik. “Gebleken is dat we dergelijke werken goed aankunnen. En als de omvang beperkt blijft, kunnen we ook een rol spelen bij de financiering ervan. Aan onze liquiditeit zal het niet liggen.”

De allergrootste wegenbouwprojecten, waarbij de aannemer behalve de bouw ook ontwerp, financiering, beheer en onderhoud voor zijn rekening neemt, zijn voorlopig nog te hoog gegrepen voor Mourik, schat de bestuursvoorzitter in. “Die komen in te grote brokken op de markt. De hoop is daarom, naast Rijkswaterstaat, gevestigd op lagere overheden. Wij wachten met veel belangstelling de stappen af van provincies en gemeenten op de markt voor integrale projecten.”

Een constante stroom van opdrachten uit deze hoek zou volgens Mourik meer dan welkom zijn. “We hebben speciaal voor de grote projecten mensen van niveau aangetrokken. Die willen we komende jaren natuurlijk ook aan het werk houden en continuïteit bieden. De grote werken aan onder meer de A2 lopen echter langzaam maar zeker af. Nieuwe opdrachten zijn nodig.”

Kleerscheuren

Mourik, nummer 14 in de Cobouw 50, wist afgelopen jaar zowel de omzet als de winst op peil te houden. “De omzet komt uit tussen de 380 en 385 miljoen euro”, verwacht Mourik. “De winst zal zo’n 12 miljoen bedragen. Eigenlijk is er ten opzichte van het jaar ervoor niet veel veranderd. Gezien de crisis hebben we goed gepresteerd, vind ik.”

Helemaal zonder kleerscheuren kwam het bedrijf 2010 evenwel niet door. Mourik Services, het onderdeel dat actief is in de gas- en oliesector, verloor 10 procent aan omzet doordat veel opdrachtgevers zogenoemde stops uitstelden en beknibbelden op onderhoud. In Zuid-Limburg zag de bouwer zich bovendien genoodzaakt 15 arbeidsplaatsen te schrappen als gevolg van een teruglopend werkaanbod.

Daarentegen draaiden de infrabedrijven dankzij grote projecten prima en deed Mourik in het buitenland – waar de onderneming vooral actief is in de industriële dienstverlening – goede zaken. Mourik: “Het buitenland wordt steeds belangrijker voor ons; 40 procent van de omzet komt er al vandaan. In Brazilië hebben we onlangs een goede start gemaakt. Daar liggen nog veel kansen, net als in Qatar, waar we werken aan een grote fabriek voor gasbehandeling.”

China

Geprobeerd is ook om in China voet aan de grond te krijgen, maar dat is niet gelukt. Mourik wijt dat vooral aan taalproblemen en cultuurverschillen. “Jammer, maar in bijvoorbeeld India, Thailand en dus Brazilië is het ons wel gelukt.”

De bestuursvoorzitter, inmiddels 73 jaar, verwacht dit jaar een gelijkblijvend resultaat bij een 5 procent lagere omzet.

Reageer op dit artikel