nieuws

Financiën zeesluis Terneuzen vergen nog bilateraal overleg

bouwbreed

Bij Terneuzen komt een grote diepe zeesluis om de Gentse haven te ontsluiten. Dat is minister Schultz (Infrastructuur) woensdag overeengekomen met haar Belgische collega Crevits. Uiterlijk juni moeten vervolgafspraken volgen, maar de inzichten over de kosten lopen nogal uiteen.

Al jaren steggelen Nederland en België over een nieuwe zeesluis. Tot nog toe lagen er drie varianten op tafel, waaronder de veel goedkopere combi-sluis en kleine zeesluis.
Daarover is nu een knoop doorgehakt: er komt een grote diepe sluis, toegankelijk voor schepen van 140.000 ton met een lengte van maximaal 366 meter, 49 meter breed en van 14,5 meter diep. Dit is meteen de duurste variant. De Belgen schatten de kosten op 650 miljoen euro, de Nederlanders rekenen op ruim 900 miljoen euro. Nog dit voorjaar volgen afspraken tussen beide landen over de technische, financiële en juridische voorwaarden en de kostenverdeling. Inzet is een verdeling van 80 procent voor Vlaanderen en 20 procent voor Nederland, zoals indertijd ook de financiering van de bestaande zeesluis is geregeld. Mogelijk wordt het project in een publiek-private samenwerking (pps) op de markt gezet. In het meest gunstige scenario is de sluis dan 2018 klaar voor gebruik.

Opgetogen

De Belgen zijn opgetogen over het akkoord. Met name de Gentse haven denkt te profiteren van de grote sluis en wil groeien van jaarlijks 48 miljoen ton overslag naar 100 miljoen ton. Nu kunnen nog schepen met 84.000 ton en een maximale breedte van 37 meter passeren.

Reageer op dit artikel