nieuws

‘We slagen erin mensen hier plezierig te laten werken’

bouwbreed

‘We slagen erin mensen hier plezierig te laten werken’

Movares Nederland mag zich de Beste Werkgever van 2010 noemen. Op het rapport dat het advies- en ingenieursbureau ontving na afloop van de Beste Werkgeversverkiezing, prijkt een ferme 8,6.

En dan nu tevreden glimlachend achterover leunen in de riante directiekamer
van het hoofdkantoor in Utrecht? Directievoorzitter Johan van den Elzen en
directeur HRM Ad van Beek, schudden resoluut het hoofd. “Ons personeelsbeleid is
nooit af. Het is een proces waar we permanent mee bezig zijn”, zegt Van Beek.
Van den Elzen: “Dat verklaart ons hoge rapportcijfer. Toen ik vorig jaar hoorde
dat we op de zesde plaats waren geëindigd bij de Beste Werkgeversverkiezing, was
ik tevreden. Wat betreft ons personeelsbeleid hadden we de top bereikt, dacht
ik. Dit niveau moeten we handhaven, zei ik tegen mezelf.” Donderdag vernam hij
via onderzoeksbureau Effectory, organisator van de verkiezing, de uitslag van
dit jaar. Movares was als eerste geëindigd in de categorie bedrijven met meer
dan duizend medewerkers. “Prachtig die waardering, een groot compliment! Het
toont aan dat we met de wijze waarop we ons personeelsbeleid gestalte geven, op
de goede weg zitten. En willen we daar blijven, dan mag onze aandacht niet
verslappen”, zegt de hoogste baas van het ingenieursbureau dat tot 2001
onderdeel was van de Nederlandse Spoorwegen.

Aandeelhouder

De onderneming telt 1450 medewerkers, die voor het grootste deel tevens
aandeelhouder zijn. Van de aandelen is 70 procent in handen van de medewerkers.
“Ons personeelsbeleid is op hen afgestemd, niet als collectief maar individueel.
We proberen zoveel mogelijk maatwerk te leveren”, vertelt Van Beek. Van den
Elzen: “Bij ons kun je bijvoorbeeld vanaf je pc aangeven of je meer of minder
wilt gaan werken. In overleg met je manager natuurlijk, maar het geeft wel aan
hoe flexibel en gericht we zijn op de individuele werknemer.” Movaris is
gespecialiseerd op het gebied van mobiliteit, infrastructuur en
vervoerssystemen. “We streven er naar daarin onderscheidend te zijn”, legt Van
den Elzen uit. “We zijn specialisten en dat willen we zo houden. Waarom zouden
we dingen gaan doen, waarvan we weten dat andere bedrijven ze veel beter kunnen?
“Liever dan dat werkt Movares nauw samen met andere bedrijven. “En al is er nu
een recessie, we gaan niet paniekerig allerlei werk aanpakken dat niet op ons
terrein ligt, om onze medewerkers bezig te houden.” Van Beek knikt.
Specialisatie geeft de onderneming een meerwaarde voor zowel de medewerkers als
voor de opdrachtgevers. Beide weten waar ze aan toe zijn. “Binnen ons vakgebied
worden we herkend en erkend. En dat is voor ons voldoende. We hoeven niet dubbel
zo groot te worden of te internationaliseren.”

Begrip

Voor sommige medewerkers is dat een reden om voor een nieuwe stap in hun
loopbaan te kiezen. “Daar hebben we begrip voor. Al zijn onze mensen erg
betrokken bij het bedrijf, toch komt het soms voor dat iemand een nieuwe
richting uit wil. Die staan we dan vanzelfsprekend niets in de weg. Waar ik
natuurlijk veel waarde aan hecht is dat mensen hier met plezier werken. En in
dat streven slagen we. Nadat ik vier jaar geleden in dienst van Movares ben
gekomen, heb ik alle exit-interviews gelezen en daaruit blijkt dat niemand hier
is weggegaan omdat de sfeer niet goed is. Zo zijn onze vroegere collega’s de
beste ambassadeurs van de organisatie.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels