nieuws

Machinaal leggen tegels in zicht

bouwbreed

De gebruikelijke manier om trottoirtegels te verpakken, maakt het lastig om ze machinaal te leggen. Een nieuw idee belooft dit probleem op te lossen.

Bestratingsmachines voor het leggen van straatstenen bestaan al jaren, maar
het leggen van trottoirtegels is nog steeds voor een groot deel handwerk.
Trottoirtegels worden op straat aangeleverd in zogeheten hoogkantpakketten, met
twee rijen tegels die op één van hun smalle zijden staan. Na het losmaken van de
metalen spanband moeten ze een voor een handmatig worden gelegd, meestal in het
bekende, halfsteens versprongen verband. “Dit is arbeidsintensief en zwaar werk,
dat in het kader van de arbo-wetgeving onacceptabel is”, schrijft Wim Kalkman in
octrooiaanvrage NL2001784. Kalkman, directeur-eigenaar van Kalkman Machinebouw,
bedacht een werkwijze voor het machinaal leggen van trottoirtegels. “Ik had al
eerder nagedacht over het machinaal leggen, uitgaande van pakketten met liggende
tegels. En dus ook nagedacht over machines om vlak te pakketteren”, vertelt de
uitvinder. “Maar ik merkte dat mijn klanten – afnemers van installaties voor het
produceren van tegels – indertijd niet veel trek hadden om speciaal voor zo’n
tegelleger te investeren in een andere manier van pakketteren. Daarom heb ik me
geconcentreerd op een legger die kan werken met de standaard hoogkantpakketten.”
De mechanische tegellegger kan een eigen aandrijving krijgen, of worden gebouwd
op een vlakke aanhangwagen die kan worden voortgetrokken. Het geheel krijgt twee
horizontale transportbanden, die haaks op elkaar staan. Een hijskraan zet de
hoogkantpakketten met de dubbele rij tegels op de eerste transportband, waarna
ze worden ontdaan van de spanbanden. Aan het eind van de band staat een
tegeloverzetter met zuignappen die steeds de twee voorste tegels pakt, ze
kantelt en in een enkele rij op een tweede transportband legt. Aan het eind van
deze band staat een tweede tegeloverzetter. Bij tegels van 30 bij 30 centimeter
duwt hij steeds de voorste twee tegels met een schuiver opzij in een soort goot
die een hoek van 90 graden maakt met de transportband. Doordat de ene schuiver
een halve tegellengte verder duwt dan de andere, komen de tegels in de ene rij
ook een halve tegellengte verder dan in de andere rij. Bij tegels van 20 bij 20
centimeter kunnen zelfs drie rijen worden voorgeformeerd. Aan het eind van de
goot staat een hijskraan die een vooraf ingesteld aantal tegels – afgestemd op
de breedte van het trottoir – met zuignappen kan oppakken en op een zandbed
leggen, zonder het voorgeformeerde verband te verstoren. Alleen de veel lichtere
halve tegels aan de uiteinden van de tegelrijen moeten handmatig worden gelegd.
De tegellegmachine verkeert nog in het tekenkamerstadium, maar verscheidene
ideetjes uit het octrooi zijn inmiddels met succes verwerkt in andere machines
van het bedrijf. Kalkman is in onderhandeling met een aantal partijen en
verwacht nog eind dit jaar te kunnen beginnen aan een prototype van zijn
vinding.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels