nieuws

Lng-terminal Eemshaven van de baan

bouwbreed

De bouw van een terminal voor vloeibaar gas (lng) in de Eemshaven in Groningen is afgeblazen

Het project van Essent, Vopak en Gasunie is financieel niet haalbaar, omdat er elders in Europa al terminals zijn bijgebouwd.
Voor de terminal was een haventerrein van 65 hectare gereserveerd, maar dat gaat nu weer in de verkoop. “Het gebied blijft energie gerelateerd”, verzekert een woordvoerster van Groningen Seaports, beheerder van de Eemshaven. “Maar de kans dat er een lng-terminal komt is zeer klein.”
Het afblazen van het project heeft ook gevolgen voor de werkgelegenheid. Op de lng-terminal zouden 25 mensen aan het werk gaan. Enkele honderden werknemers zouden aan de slag gaan tijdens de bouw. De provincie Groningen en de Kamer van Koophandel Noord-Nederland vinden het afblazen van het project jammer. “Maar als een haalbaarheidsstudie uitwijst dat het niet rendabel is, dan is dat nu eenmaal zo”, aldus gedeputeerde Hans Gerritsen.

Opslagtanks

De lng-terminal zou in de loop van 2015 in gebruik worden genomen. Plan was om op het terrein van de Eemshaven onder meer twee opslagtanks van 180.000 kubieke meter te bouwen. In het project zou ongeveer 600 miljoen geïnvesteerd worden. De terminal had een jaarlijkse doorvoercapaciteit van 12 bcm (billion cubic meter) moeten krijgen.
In 2007 nam Essent alle aandelen in het project over van het Amerikaanse bedrijf ConocoPhillips, dat als mede-initiatiefnemer 50 procent van de aandelen had. Zowel Gasunie als Vopak kreeg 25 procent van de aandelen. Essent had een belang van 50 procent.
Samen met Gasunie bouwt Vopak wel aan een lng-terminal op de Rotterdamse Maasvlakte. Eerder dit jaar werd het plan voor een tweede terminal aan de Maas afgeblazen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels