nieuws

‘Juist in niches kun je je onderscheiden’

bouwbreed

‘Juist in niches kun je je onderscheiden’

Han Knol (65) is directeur van Passe-Partout, een middelgroot ingenieursbureau in Gouda en Vlissingen en gespecialiseerd in landmeetkunde en maatvoering. Passe-Partout haalt 80 procent van zijn opdrachten uit de bouw en werkt in binnen- en buitenland. Om de vele wisselvalligheden het hoofd te kunnen bieden, houdt Knol stelselmatig de helft van zijn agenda leeg.

“Mijn agenda is de laatste tijd steeds meer die van een ondernemer geworden
die zijn bedrijf door de woelige baren van de economische crisis probeert te
leiden. De woning- en utiliteitsbouw loopt duidelijk terug en het is een
uitdaging om van die steeds kleiner wordende taart een steeds groter part te
pakken. De infrasector daarentegen groeit en in mijn agenda hou ik behoorlijk
wat tijd vrij om onze mensen daarheen te begeleiden. Naast Passe-Partout hou ik
me met meer activiteiten bezig. Wij doen aan risicospreiding en hebben daarom
een aparte werkmaatschappij voor opleidingen en research. Dat bedrijf leidt
samen met Bouwradius timmerlieden op. Daarnaast ben ik nog eigenaar van een
eenmansonderneming die instrumenten en meetgereedschappen verkoopt. Ik ben nu
bezig die zaak af te stoten. Volgende week praat ik met een overnamekandidaat.
Ik steek tegenwoordig nogal wat tijd in praten over samenwerking in nichemarkten
met nieuwe partners. Dat heeft ons werk opgeleverd in Moerdijk, op de Tweede
Maasvlakte en op een geheime plaats waar we meewerken aan een ondergronds
compressorstation voor aardgas uit Rusland. Juist in niches kun je een
belangrijke positie verwerven en je onderscheiden van anderen.

Improviseren

Eigenlijk ligt mijn agenda voor de volgende week zoals gewoonlijk maar voor
de helft vast. Ik moet dikwijls improviseren en heel veel gesprekken voeren: aan
de telefoon, met mensen van buiten, met onze medewerkers. Tussendoor ben ik even
bij een interview in het kader van ISO-certificering, maar dat wordt grotendeels
afgehandeld door mijn mededirecteur Hans van Doornen. Zelf ontvang ik een
sollicitant: een financieel controller. Een nadeel van de crisis is dat klanten
slecht betalen. We willen dat een professional dat in de gaten gaat houden.
Omdat onze overhead door zo’n nieuwe man groter wordt, nemen we ook meer mensen
aan. Met als gevolg dat we ook meer werk nodig hebben. Ik besteed veel aandacht
aan pr en acquisitie en bedrijfsbezoeken en het begeleiden van onze offertes. Om
te overleven moet je groeien. Het beleid om de crisis op de juiste manier te
tackelen bepaalt een groot deel van mijn agenda. Dat klinkt somberder dan het
is. Je komt zo heel veel nieuwe kansen op het spoor. Een leuke activiteit hebben
we vrijdag, dan ga ik met een aantal medewerkers een dagje uit naar een landgoed
in Duitsland. We pakken de zaterdag erbij. Dat doen we voor de ontspanning. Maar
van mijn kant is het ook zeker bedoeld als een investering in mensen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels