nieuws

Gerenoveerde vangrail net zo veilig als nieuwe

bouwbreed

Een vangrail renoveren en opnieuw gebruiken spaart energie en materiaal en kan extra banen opleveren. Bovendien spaart de aannemer met een gerenoveerde vangrail zo’n 40 procent op de aanschafkosten.

De veiligheid is gelijk aan die van een nieuwe vangrail. Dat blijkt uit de
praktijkproef ‘hergebruik geleiderail’. De proef kwam voort uit het programma
Meerjarenafspraak
energie-efficiency (MJA) van NL Energie en Klimaat
. Het ministerie van VROM
gaf de aanzet tot het onderzoek met een vraag aan de sector zink hoe de
kringloop van dit materiaal kan worden gesloten.
Verzinkerij Van
Aert uit Nederweert
en plaatsgenoot
Arrosso (Algemene Renovatie
Recycling Ontzinken Schoon Schroot Organisatie)
brachten de kennis en kunde
in. Beide ondernemingen zijn zusters van elkaar.

Scepsis

Vangrailen worden al sinds 2005 gerenoveerd door de bestaande zinklaag te
vervangen door een nieuwe, zegt Hub Huynen die namens Arrosso de proef
begeleidde. Ruim de helft van de aannemers die vangrail verwerken, zijn
enthousiast over het resultaat. De andere helft blijft sceptisch. Huynen noemt
dat jammer. De kwaliteit van gerenoveerde vangrail is in zijn ogen gelijk aan
die van een nieuw product. De scepsis ten spijt, zegt Huynen dat hij steeds meer
vangrail krijgt aangeboden voor renovatie. “Drie jaar geleden lag het rond de
1000 ton tegen ruim 2500 ton in het afgelopen jaar.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels