nieuws

BAM Wegen maakt voor Goes keerlus

bouwbreed

BAM Wegen uit Bergen op Zoom begint vrijdag in Goes met de aanleg van een keerlus en een fiets/voetgangerstunnel. De gemeente hoopt er de verkeersveiligheid en de doorstroming mee te verbeteren.

Tien dagen om een keerlus en een voet/fiets-tunnel aan te leggen is wel wat
kort, zegt planontwikkelaar Nico van Dijk van BAM Wegen. “Maar het beperkt de
overlast en de kans op ongelukken tijdens het werk.” BAM Wegen bouwt de 27 meter
lange tunnel uit prefab-elementen. De ruimte voor de elementen wordt
uitgegraven. Beide uiteinden worden afgewerkt met open bakken. Die zijn deels
voorgefabriceerd en worden deels ook in het werk gevormd. In het midden van de
tunnel zit een vide met een rooster waar (dag)licht doorheen komt.

Keerlus

Deze constructie moet de sociale veiligheid bevorderen in de tunnel. Boven de
tunnel komt een keerlus. Van Dijk noemt dat een recent ontwikkelde
verkeerstechnische voorziening. Die is volgens hem één keer eerder uitgevoerd in
Hilversum. “Een keerlus lijkt op een langgerekte rotonde waar de hoofdstroom
voorrang heeft zodat het verkeer vlot doorstroomt.” De bewegingen zijn in Van
Dijks woorden vergelijkbaar met die op een rotonde. “Kruisend (overstekend)
verkeer kan enkel rechtsaf invoegen op de hoofdstroom, keren op de keerlus en
vervolgens weer rechtsaf slaan. Van Dijk vergelijkt dit met een rotonde
‘halfrond’ nemen. “Linksafslaand verkeer vanuit de zijwegen neemt de keerlus
‘drie kwart’.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels