nieuws

Wienerberger vecht naar grotere marktaandelen

bouwbreed

Baksteenfabrikant Wienerberger stelt zich in op een verscherpte prijsconcurrentie. Het concern zet stevig in op het vergroten van de marktaandelen.

“We hebben onze kracht succesvol ingezet om met een offensieve prijspolitiek
marktaandelen in Tsjechië, Slowakije en Hongarije te verdedigen”, zegt
bestuursvoorzitter Heim Scheuch. “In Roemenië en Bulgarije slaagden we zelfs ons
marktaandeel uit te breiden. Voor de komende maanden is op grond van de
toenemende concurrentiedruk in Polen en Duitsland ook in deze landen een
flexibelere prijsvorming te verwachten. Toch ga ik ervan uit dat het negatieve
prijseffect van 5 procent in de eerste helft van het jaar tot de jaarwisseling
gemiddeld wat lager zal uitvallen.”

Over de ontwikkeling van de economie is Scheuch allesbehalve optimistisch.
Argumenten vindt hij in de Griekse crisis, die in heel Europa het startsein was
om versneld overheidsschulden te lijf te gaan. In West-Europa ziet Scheuch in
Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland een licht aantrekkende woningbouw.
Nederland echter duikt steeds verder het dal in. Wienerberger slaagde in het
tweede kwartaal zijn omzet met 2 procent op te krikken tot 546,1 miljoen euro.
De brutowinst (ebitda) steeg met een vijfde tot 100,9 miljoen euro. De goede
cijfers kunnen de – door de strenge winter veroorzaakte – zwakke start begin dit
jaar niet uitvlakken. De omzet ligt halverwege het jaar met een bedrag van 825,6
miljoen euro nog 8 procent onder het niveau van 2009. Het bouwstoffenconcern
schrapte in de eerste zes maanden van het jaar 797 arbeidsplaatsen. De
belangrijkste saneringen vonden plaats in Oost-Europa, waar 17 procent gekort
werd op de banen. In de regio Noordwest Europa, waartoe Nederland behoort,
verviel 4 procent van de arbeidsplaatsen. Internationaal had Wienerberger per 30
juni 11.879 medewerkers in dienst. Het concern telt in Nederland achttien
fabrieken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels