nieuws

Vrouwen kunnen chauffeurstekort oplossen

bouwbreed

Vrouwen kunnen chauffeurstekort oplossen

Meer vrouwen achter het stuur van vrachtauto’s, dat zou een goede oplossing kunnen zijn voor het naderende chauffeurstekort. In landen als de Verenigde Staten is dat al sinds de jaren twintig van de vorige eeuw het geval, dus waarom in Europa niet? De ETF (European Transport Workers’ Federation) heeft besloten, dat in 2013 alle leden de noodzakelijke maatregelen moeten nemen om meer vrouwen aan te trekken.

Brigitta Paas is vice-voorzitter van ETF en actief binnen het team gelijke
kansen van de organisatie.“Ik zou graag zien dan de Europese transportcommissie
uitzoekt, hoeveel vrouwelijke chauffeurs er zijn in de verschillende landen. Op
dit moment is dit namelijk niet goed geregistreerd. Harde cijfers over het
aantal vrouwelijke truckchauffeurs op Europees niveau zijn nodig om druk uit te
kunnen oefenen op transportbedrijven en politici.”
Van de ruim 93.000 chauffeurs in het Nederlandse beroepsgoederenvervoer is
slechts circa 3 procent vrouw, terwijl dat voor de gehele beroepsbevolking 43
procent is. Uit een studie naar de marktontwikkelingen in de transport- en
logistieksector blijkt tegelijkertijd, dat het tekort aan vrachtwagenchauffeurs
in Nederland de komende jaren kan oplopen tot 58.000 mensen. De situatie in
Nederland is representatief voor grote delen van Europa.
“Het chauffeursberoep stelt bepaalde vaardigheden en eisen aan de chauffeur,
maar er is geen reden te verzinnen waarom vrouwen geen zware trucks zouden
kunnen rijden”, verklaart Liam Northfield van Britain’s Freight Transport
Association. Er zitten zelfs grote voordelen aan, zo blijkt bij Oegema
Transport.

Vrouwen rijden milieuvriendelijker
Het Nederlandse transportbedrijf Oegema Transport vervoert vrachten door heel
Europa en neemt verschillende distributieopdrachten aan in Nederland. Onder de
240 medewerkers zijn tien vrouwen. Drie daarvan rijden op de internationale
routes. “Wanneer wij chauffeurs aannemen, kiezen we diegene die we het meest
geschikt achten voor het werk ongeacht of het een man of een vrouw is”, vertelt
Sibbele Oegema, CEO van Oegema Transport. “Ik zou graag meer vrouwelijke
chauffeurs in dienst nemen, omdat zij voorzichtig zijn en erg brandstofbesparend
en daardoor milieuvriendelijk rijden. Mijn grootste uitdaging voor de toekomst
is om voldoende chauffeurs te hebben zodat wij kunnen voldoen aan de vraag van
klanten. Op dit moment zijn er helaas te weinig vrouwen die het chauffeursvak
kiezen.”
Meer info: www.volvotrucks.nl en
www.oegematransport.nl.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels