nieuws

Eerste perrons Rotterdam CS gereed

bouwbreed

Eerste perrons Rotterdam CS gereed

Na een jaar bouwen is afgelopen weekeinde de eerste kritieke fase van station Rotterdam afgerond. De nieuwe sporen van perron 1 en 2 zijn zondag in dienst genomen. “Stukje bij beetje krimpt het oude deel en groeit het nieuwe.”

Ondanks de bouwvak zijn nog minimaal zestig mensen van Mobilis druk bezig op
perron 1 en 2 met de laatste werkzaamheden. Een bouwkraan hijst betonplaten en
op een mobiele steiger monteren twee mannen een afwateringspijp onder de nieuwe
kap. Een deel van de perrons is gesloopt en vanaf de oude tunnel tussen de
brokstukken tekent zich het geelblauw af van een gereedstaande trein. Tien grote
stalen stempels houden de 35 meter lange diepwanden uit elkaar die straks de
basis vormen van het metrostation die uitkomt in de ov-terminal.

Drastische verbouwing

Ondanks de drastische verbouwing blijven de treinen rijden. In elke fase
wordt een nieuw perron gemaakt, een deel van het dak en de reizigerspassage. “We
herhalen deze werkwijze nog vijf keer. Het merendeel van het materieel en
materiaal komt over het spoor en ook het gros van de werkzaamheden vindt vanaf
het spoor plaats. Er rijdt zelfs een speciale locomotief in de kleuren van de
aannemer continu de 6 kilometer op en neer naar de opslagplek langs de A20”,
schetst projectmanager Eric van der Meer van ProRail. Hij gooide de
aanvankelijke planning, waarin vanaf de achterkant zou worden begonnen, om zodat
de bouw niet in de knel komt met de andere werkzaamheden. “Vooralsnog loopt de
planning prima en is het meest kritische deel volgens planning klaar.” Rond de
onderhandelingen over het d&c contract heeft Van der Meer eindeloos gehamerd
op bouwlogistiek en hinder. “Hinder voor omwonenden, reizigers en treinen.
Daarop konden de meeste punten worden gescoord bij de gunning, het zijn
feitelijk onze grootste risico’s.” De bewoners aan de achterzijde zijn zoveel
mogelijk ontzien, maar kijken vooralsnog wel aan tegen bouwketen en kranen.
Vooraf zag ProRail ook mogelijke obstakels in de ondergrond als groot risico,
maar er zijn tot op heden geen onverwachte bommen of spoorstaven aangetroffen.
Als de aannemer geen extra treinhinder veroorzaakt , krijgt hij een bonus. Lopen
de werkzaamheden onverwacht uit, dan wacht hem een boete. Tot op heden kan de
aannemer rekenen op een bonus.

Continuïteit

Van der Meer blijft ook gedurende de uitvoering voorzitter van de
bouwvergadering. “En de tendermanager van de aannemer is nu een van de twee
projectmanagers. Deze continuïteit van mensen levert veel voordeel bij dit toch
logistiek enorm ingewikkelde project. Naast het d&c-contract is een
samenwerkingsovereenkomst gesloten, met ruimte voor informeel overleg.” De
spoorbeheerder heeft gekozen voor d&c, de gemeente werkte een klassiek
Stabu-bestek uit. Volgend jaar begint de Belgische aannemer Iemants aan het
casco voor het stationsgebouw. Vorig jaar juli zijn de werkzaamheden aan het
spoorse deel begonnen. Architectencombinatie Team CS tekende in 2005 de nieuwe
terminal met bijzondere roestvast stalen piramide die in de richting van het
Weena uitsteekt. Het nieuwe station met zeven sporen wordt overkapt met rood en
geel glas, waarvan een deel met zonnecellen. Eind 2012 moet alles klaar zijn.

Scheidslijn

Bijzonder is de verticale knip tussen de twee projecten waarin ProRail en
gemeente nauw samenwerken. De scheidslijn ligt op maaiveld bij de rand van het
toekomstige metrostation en bij het dak van het casco-gebouw. Tussendoor werken
gemeente en RET ook nog aan de afronding van de boortunnel van de Randstadrail,
maar die nadert zijn voltooiing. Momenteel wordt in het zogenoemde knipcontract
nauwkeurig vastgelegd hoe de raakpunten eruit moeten zien. Daarnaast is per
bouwfase de situatie van het hele gebied uitgetekend. “We werken op zeer
beperkte ruimte met twee opdrachtgevers, twee aannemers en twee verschillende
contracten. Goede afstemming moet.” Daarin liggen locaties vast voor de exacte
kraanpositie, de extra keet voor het uta-personeel en bereikbaarheid bij
calamiteiten. Onder het globale ‘stripverhaal’ voor het hele gebied ligt de
nauwkeurige dag tot dag planning van de aannemers, inclusief de diverse
buitendienststellingen van de treinen.

De zeven grootste stations van Nederland liggen gelijktijdig overhoop.
ProRail werkt deze zomer met man en macht door in krappe bouwputten in de
binnenstad. De nieuwe ov-terminals worden de visitiekaartjes van de stad.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels