nieuws

Baanbreker in de Bouw wil innoverend leren

bouwbreed

Baanbreker in de Bouw wil innoverend leren

Innoveren is leren. Daarvan is Marius van Rijckevorsel, Baanbreker in de Bouw van bijna het eerste uur, overtuigd.

Van Rijckevorsel zou graag een project draaien in een alliantie. “De
financiële man moet dan van de opdrachtgever komen en de anderen van de
projectdirectie wisselen af en toe van werk, de aannemer gaat het werk van de
opdrachtgever doen en andersom”, schetst Van Rijckevorsel in een keet langs de
N210 bij Krimpen. Hij is hier de projectmanager voor Ballast Nedam. Hij ging
naar Baanbrekers in de Bouw omdat het een volstrekt andersoortige opleiding is
dan de standaard cursussen die normaal worden bezocht. “Die zijn meestal
technisch van aard. Maar techniek ken ik al en hoe een planning gemaakt moet
worden, weet ik ook wel. Bij Baanbrekers gaat het meer om de softe kant. Hoe ga
je met elkaar om in een proces. Daar groei je als persoon van.” Aanleiding voor
het gesprek is de ROA Impact PublieksPrijs die Baanbrekers in de Bouw heeft
gewonnen. De vakjury van de Raad van Organisatie Adviesbureaus beloonde het
initiatief met de tweede prijs. “De vakjury heeft het heel mooi verwoord. De
bouwwereld is een vastgeroeste wereld. In die zin is het spannend dat men deze
in dit project bij de kop heeft gepakt en beweging heeft veroorzaakt. Hier is
absoluut sprake van educationen deep learning. Men maakt weer mensen van
functionarissen”, citeert opleidingsmanager van de Baanbrekers Serena Scholte
uit het juryrapport.

Spannend

Van Rijckevorsel vond het, zeker in het begin, allemaal beslist spannend. “Je
bent zo gewend in projecten te denken, in de termen geld, tijd, kwaliteit,
informatie en organisatie. Nu komen we op een opleiding waar we zelf de modules
moeten invullen. Het einddoel staat niet vast. Dat geeft soms een onbehaaglijk
gevoel dat onderhuids tijdens de hele leergang aanwezig is geweest. Je komt er
ook niet uit met een blauwdruk.” Dat betekent niet dat hij er niets aan heeft
gehad. “Ik heb leren luisteren en geleerd mee te draaien in een groepsproces.
Hoe kun je in een groep medesturing geven aan een gesprek. En het is een goede
manier om een netwerk op te bouwen. In de leergang zit je met opdrachtgevers en
opdrachtnemers door elkaar. Je krijgt begrip voor elkaars problemen en merkt ook
dat de problemen in veel gevallen dezelfde zijn.” Natuurlijk blijven er
verschillen. “De opdrachtgever is bezig met de omgeving en wil zijn budget in de
hand houden. Opdrachtnemers willen geld verdienen, want daar draait het toch om.
Sinds ik bij de Baanbrekers ben vraag ik de opdrachtgever ook altijd naar zijn
belang. Daar keken ze in het begin wel raar van op, want, vroeg men zich af, wat
had ik daarmee te maken. Maar is het simpelweg zo dat als je elkaars belangen
kent, je elkaar kunt versterken”, aldus Van Rijckevorsel. “Dat is ook precies
waar we met de Baanbrekers heen willen. Het kan niet zo zijn dat iemand de
wereld op zijn kop zet, dat werkt niet. Maar hij kan wel het verschil maken door
het net even anders te doen”, vult Serena Scholte aan. En dat is nodig, vindt
Van Rijckevorsel. “We roepen al jaren dat we het als aannemers beter kunnen dan
de opdrachtgevers. Maar was dat ook zo. We hebben wat dat betreft nog een weg te
gaan. Allianties, die wat mij betreft de toekomst worden, zijn een goede
leerweg. Want je leert alleen als je het met z’n tweeën doet. Als de gelegenheid
zich voordoet ga ik Romeo (Malizia, lid van de Raad van Bestuur van Ballast
Nedam) toch eens vragen om een proefproject te draaien op deze manier. Dan
hebben we wel een opdrachtgever nodig die mee wil doen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels