nieuws

Spuwende vulkaan IJsland helpt Fugro

bouwbreed

De IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull heeft Fugro geholpen Nederland beter op de kaart te zetten. Kostbare uren voordat het vliegverkeer weer op gang kwam, zette het ingenieursbureau vanuit de lucht laserscanners in om tot op de 5 centimeter nauwkeurig het profiel van Schiphol vast te leggen.

Eyjafjallajökull was dit voorjaar een ramp voor de luchtvaart. Op 14 april
gingen grote delen van het Europese luchtruim dicht vanwege de naderende
stofwolk. Fugro maakte van de nood een deugd. Zou het bureau, als toch niemand
de lucht in mocht, een gaatje kunnen vinden om eindelijk witte vlek Schiphol in
kaart te brengen? Vooral de waterbeheerders zouden daar veel baat bij hebben.
“We hebben er wel over gedacht om ’s nachts op Schiphol de hoogten te meten”,
zegt Bob Valten, directeur luchtkatering bij Fugro. “Dan heb je weinig
luchtverkeer. Maar we liepen aan tegen de strenge geluidsnormen en kregen geen
toestemming. Schiphol hing als een blok aan ons been.” Tussen 1997 en 2003 is
met een precisie van 15 centimeter (bijna) heel Nederland ingemeten voor het
Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN). Rijkswaterstaat en de waterschappen
hechten aan de gegevens groot belang. Wie de hoogteverschillen kent, kan
nauwkeurig berekenen hoe bij regenval het water zal stromen. Zijn de dijken hoog
en stevig genoeg? Kunnen rivieren en sloten de afvoer goed verwerken? Hoe
gedetailleerder het hoogtebestand, hoe zuiverder de voorspellingen. Ook bewijst
het AHN zijn nut voor dagelijks onderhoudswerk, het verlenen van vergunningen en
het maken van bestekken. Vanaf 2007 worden gegevens verzameld voor het
hoogtebestand versie 2. Dit keer moet alles niet meer op de 15 maar op de 5
centimeter nauwkeurig. En dat dankzij lasertechniek vanuit een vliegtuig of
helikopter. Van Schiphol waren tot dusverre alleen de op de bodem verzamelde
klassieke veldgegevens bekend.

Duitsland

Na vier dagen sluiting van het luchtruim begonnen luchtvaartmaatschappijen
zoals de KLM testvluchten uit te voeren. Op zondag 18 april volgde de
aankondiging dat de volgende dag het vliegen op zicht zou worden vrijgegeven. In
de loop van die maandag ging het licht waarschijnlijk ook weer op groen voor
vluchten op de instrumenten. “In Duitsland mocht op zondag al weer worden
gevlogen. Vanuit Polen hebben we snel een helikopter naar Stadtlohn gehaald.
Naar een vliegveld even over de grens bij de Achterhoek. Van een project in
Dresden kwam daar onze Cessna.” Die maandagochtend zo vroeg mogelijk ging het
vliegend materieel, na een korte tussenstop in Hilversum, aan de slag boven
Schiphol. Langzame vluchten. Tempo 60 tot 70 knopen per uur. Per seconde tasten
een kwart miljoen pulsen de bodem af. Valten: “De gok pakte goed uit. Wat een
avontuur. We hebben effectief een uur of vier tot vijf kunnen meten. Net iets te
snel werd de luchthaven voor alle verkeer weer vrijgegeven. Het is ons gelukt 98
procent van het gebied te meten. Alleen een stukje Nieuw-Vennep ontbreekt nog.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels