nieuws

Brug Zweden civieltechnisch hoogstandje

bouwbreed

Brug Zweden civieltechnisch hoogstandje

Reizen naar Zweden betekende vroeger wachten op de veerboot. Precies tien jaar geleden kwam daaraan een einde met de opening van de Øresund Link. Nederlandse bouwers speelden hun partijtje mee bij dit civieltechnische hoogstandje.

Voorafgaand aan de opening door de Zweedse koning Karel XVI Gustaaf en de
Deense koningin Margaretha II op 1 juli 2000 hadden drie consortia vijf jaar
gebouwd aan de 16 kilometer lange oeververbinding tussen Kopenhagen en Malmö.
Die bestaat uit een dubbele treintunnel annex autotunnel van 4 kilometer en een
7,8 kilometer lange dubbeldeksbrug – met een vierstrooks autoweg boven en een
spoorweg onder. Tussen brug en tunnel ligt het 4 kilometer lange opgespoten
eiland Peberholm als verbindend element. TEC (Royal Haskoning, DHV, Witteveen +
Bos) was betrokken bij het ontwerp. Twintig internationale aannemersconsortia
meldden zich in 1993 aan voor het werk, dat in moten was opgesplitst. Ballast
Nedam Dredging maakte deel uit van het consortium Øresund Marine Joint Venture
dat de opdracht voor aanleg van het kunstmatige eiland in de wacht sleepte. Voor
de grote klus (180 miljoen euro) liet Ballast Nedam zijn cutterzuiger Castor
volledig verbouwen en een splinternieuwe hopperzuiger bouwen. Die diepten samen
met schepen van consortiumgenoten de Deense bedrijven Per Aarsleff en Rohe
Nielsen en het Amerikaanse Great Lakes in totaal 1,6 miljoen kubieke meter steen
en 7,5 miljoen kubieke meter zand op van de zeebodem.

Blikvanger

Boskalis Westminster deed mee in het consortium Øresund Tunnel Contractors,
dat vijf concurrerende aannemerscombinaties versloeg met zijn aanbieding. Het
consortium bouwde de twee tweebaans tunnels plus een servicetunnel door afzinken
van twintig tunnelsegmenten van 55.000 ton per stuk. Ter voorkoming van scheuren
is elk van de segmenten gevormd in één doorlopende stort. Absolute blikvanger
van het project is de 82.000 ton zware tuibrug, gebouwd door Sundlink
Contractors, met onder meer het Duitse Hochtief. Met zijn 204 meter hoge pylonen
en grootste overspanning van 490 meter is het de grootste trein-autobrug ter
wereld. De hoofddraagconstructie is opgebouwd uit beton en staal, zware
staalkabels dragen de drie hoogste brugsegmenten. Daar kunnen schepen met een
hoogte tot 57 meter onderdoor. Omvangrijke en complexe werken willen nogal eens
qua tijd en geld uit de hand lopen. Maar daar was bij de Øresund Link (totale
kosten: 3 miljard euro) geen sprake van. Ondanks tegenslagen, zoals de vondst
van onontplofte bommen uit de Tweede Wereldoorlog en het verschuiven van een
tunnelsegment werd het project drie maanden voor tijd opgeleverd. Ruim op tijd
om voor de officiële opening nog snel een skate-, fiets- en wandeltocht over de
brug te organiseren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels