nieuws

‘Blauwe tegeltunnel is graffitibestendig’

bouwbreed

‘Blauwe tegeltunnel is graffitibestendig’

Ballast Nedam bouwde de eerste spooronderdoorgang (kosten: 3,1 miljoen euro) in Heerhugowaard. Op 1 juli werd de 150 meter lange fietstunnel geopend. René Haaksman, projectingenieur van de gemeente, vertelt hoe leerlingen van opleidingscentrum Espeq aan de betonnen wanden bijna 3000 matjes lijmden met daarop 675.000 Italiaanse tegeltjes.

Waarom een blauwe tunnel en tegeltjes?
“Grijs beton oogt niet aantrekkelijk en nodigt bovendien uit tot graffiti. De
tunnel ligt een beetje afgelegen en we vroegen ons af hoe je die
graffitibestendig kon krijgen. De glasmozaïektegeltjes zijn twee bij twee
centimeter en hebben een epoxyvoeg. Graffitiverf kan daar niet indringen. En van
de tegeltjes zelf kun je het met lauw water gemakkelijk afvegen. Dat frisse
blauwe is afgekeken van de tegeltjesbrug bij het Friese Gytsjerk. De wanden zijn
daar bekleed met tegeltjes met daarop afbeeldingen van Elfstedenrijders. Ook
enkele aquaducten in Friesland, zoals bij Galamadammen, zijn betegeld en daar
komt geen graffiti voor.”

Wat maakt dit project bijzonder?
“De wanden van de onderdoorgang zijn geschilderd en betegeld door leerlingen van
opleidingscentrum Espeq, dat is opgezet door een groot aantal bedrijven uit de
bouw- en houtsector. Ook daardoor hopen we dat de wanden vrij blijven van
graffiti. De gedachte is dat je je eigen werk niet met verf gaat onderspuiten.
De leerlingen, die ervaring opdoen onder leiding van een leermeester, waren
supergemotiveerd. In vijf weken hebben ze 300 vierkante meter betegeld. Ze
hadden nog inspraak over het ontwerp. Zo hebben ze witte blokjes bedacht als
overgang van binnen naar buiten. Leerlingen tekenen/handvaardigheid van het
Trinitascollege hebben drie panelen geschilderd voor aan de tunnelmuur. Het
project is prachtige reclame voor de school en het opleidingscentrum. Bij Espeq
stonden ze versteld van het eindproduct. De leerlingen pikten het werk snel op.”

Is het een lastige klus?
“Het is vrij detaillistisch werk. Door de ronding moesten tegeltjes verzaagd
worden. Dat is heel mooi gedaan. Voordat de eerste van de in totaal bijna 3000
matjes op de wanden kon worden gelijmd, moest eerst de filmlaag van het beton
af. Daaroverheen kwam een primer en dan moest er geëgaliseerd worden. Veertien
leerlingen schilderen zijn een week of zes bezig geweest. Wij hebben enorm
geboft met het weer, want met kou en regen in de lucht lukt dit niet. Er is
overdekt gewerkt. Tijdens het tegelen stonden de wanden aan beide kanten in de
steigers. Leerlingen hebben die mee helpen afbreken. Zo kregen ze nog meer
binding met het project. De tunnel staat er nu veertien dagen en is nog steeds
vrij van graffiti.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels