nieuws

‘BAM heeft risico’s niet goed in kaart’

bouwbreed

Ook na tientallen eerdere incidenten en waarschuwingen heeft BAM Rail de risico’s van werken met slijptreinen niet goed in kaart. Dat concludeert de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW).

Hoewel het onderzoek naar het ongeval bij Stavoren nog niet is afgerond, mag
BAM van de IVW geen
Speno-slijptreinen meer inzetten, tot zijn veiligheidsplan op orde is. Het is
niet de eerste keer dat
BAM
Rail
een tik op de vingers krijgt van de inspectiedienst. Na een ongeval in
Zwolle in 2007 moest de spoorwegaannemer ook verbeteringen doorvoeren. Dat deed
de aannemer. In 2008 kreeg BAM weer een zogeheten veiligheidsattest dat in
november van dit jaar zou aflopen.

Geen hoofdaannemer

Daarmee is niet gezegd, dat BAM aansprakelijk is voor het incident waarbij
een slijptrein een watersportwinkel doorboorde. De IVW vindt echter wel dat BAM
verantwoordelijk is voor de “communicatie”. “BAM had moeten weten dat de
situatie bij Stavoren bijzonder is”, aldus Chantal Bijkerk, woordvoerder van de
IVW. BAM Rail is volgens de IVW de enige Nederlandse aannemer die een
veiligheidsattest heeft voor het slijpen van spoorstaven. Bij gebrek aan
geschikt materieel in Nederland zet BAM daarvoor treinen in van het
Zwitserse bedrijf
Speno
. In het geval Stavoren zegt BAM echter niet de hoofdaannemer te zijn.
ProRail
gunde deze opdracht rechtstreeks aan Speno. Wel maakt Speno gebruik van ons
veiligheidsattest.”

Niet op orde

Bijkerk van de IVW weet dat er in de afgelopen jaren tientallen incidenten
met Speno-treinen in Nederland waren. “Voor 2007 waren dat er twintig. Na dat
jaar een stuk of vijf, zes.” De incidenten van de laatste drie jaar waren
volgens haar zo klein, dat ingrijpen niet nodig was. Een wat groter ongeval –
buiten dat in Zwolle – is al weer van wat langer geleden. In 2006 ontspoorde bij
Woerden een slijptrein op een wissel, ook in het holst van de nacht. De
Inspectie van Verkeer en Waterstaat laat weten dat haar pijlen niet zijn gericht
op Speno. Bijkerk: “Wij richten ons op BAM. Dat bedrijf heeft zijn zaakjes niet
op orde.”

Operationele fouten

Speno, eigenaar van de slijptrein die bij het ongeval in Stavoren betrokken
was, sluit technische defecten van de machine als oorzaak uit.
De ontsporing lijkt
door operationele fouten te zijn veroorzaakt”, meldt het concern in een
verklaring op haar website.
Speno zegt open te staan voor alle onderzoeken
(IVW, Raad voor
Veiligheid
). Een woordvoerder van Speno wil inhoudelijk niet ingaan op
verdere vragen van Dagblad Cobouw zolang de oorzaak nog niet
bekend is. Op de vraag of Speno – dat overal ter wereld slijptreinen heeft
rijden – altijd zelf de machinisten levert zegt hij: “Het hangt van het contract
af. Maar, als dat zo is dan zorgt de aannemer in het land zelf (in dit geval BAM
Rail, red), voor bijrijders die de weg kennen.”

Incidenten met Speno slijptrein (periode 2002 – 2007)

Bron: ongevallendatabase van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels