nieuws

Mercedes-Benz kijkt terug op 50 jaar vooruitgang

bouwbreed

Mercedes-Benz kijkt terug op 50 jaar vooruitgang

Onder de naam ‘Transalp Trucking’ organiseerde Mercedes-Benz onlangs een evenement waarin vijftig jaar truckgeschiedenis voorbij kwam. Een periode waarin er ongelofelijke sprongen gemaakt werden in brandstofverbruik, veiligheid, comfort en uitstoot. Mercedes-Benz wilde met het evenement de vooruitgang tonen die er bereikt is in vijftig jaar.

Om dat aan te tonen werden er verschillende testen uitgevoerd met zowel de
nieuwste Actros als met oude klassieke voertuigen. Eén van die testen was om de
belasting van de chauffeurs te meten. Daarvoor wordt er een rit door de Alpen
gemaakt met twee voertuigen. De ene is een LP1620 uit 1964 met 200 pk en de
andere is een moderne Actros 1844.

Minder geluid
Op alle gebieden blijken enorme stappen gemaakt in de truckontwikkeling. De
geluidsproductie van een voorbijrijdende truck bijvoorbeeld, is sinds 1964
afgenomen van 92 Db(a) (decibel) tot 80 Db(a) op dit moment. Daarbij moet je
weten dat iedere drie decibel een verdubbeling van het geluid is. In het
interieur is het geluidsniveau gedaald van 72 Db(a) in 1964 tot 63 decibel op
dit moment in een Actros.
Nog groter is het verschil in kracht wat er nodig is voor de besturing. In 1964
moest je maar liefst 64 kilo verzetten om een bocht door te komen. Dankzij de
moderne stuurbekrachtiging is dat momenteel nog maar tien kilo!

Meer veiligheid
Ook op het gebied van veiligheid is er een enorme verbetering gerealiseerd. De
remweg van een 32 tons combinatie in 1964 was maar liefst 56 meter, terwijl dat
met veertig ton vandaag de dag nog maar 40 meter is. ABS, Elektronisch geregelde
schijfremmen en Active brake Assist dragen bij aan die enorme verbetering. Vanaf
1990 hebben we te maken met de Euro emissienormen en dat heeft geleid tot een
spectaculaire vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen. Zo daalde de
uitstoot van Nox met maar liefst 96 procent en die van vaste deeltjes (fijnstof)
met 97 procent. Hiermee is de milieubelasting per ton-kilometer van een moderne
veertig tons vrachtwagencombinatie zelfs lager dan die van de binnenvaart of de
spoorwegen.

Lager brandstofverbruik
In dezelfde periode daalde het brandstofverbruik met dertig procent. Tijdens de
presentatie wordt meteen een belofte gedaan voor de toekomst. “Over tien jaar
zullen trucks twintig procent minder brandstof verbruiken en ook de uitstoot van
Co2 zal nog met dat percentage dalen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels