nieuws

Boren vormt geen probleem voor Bijenkorf

bouwbreed

De eerste tunnelboormachine voor de Noord-Zuidlijn is zonder noemenswaardige zakkingen het gebouw van De Bijenkorf gepasseerd. De speciale lansen om zakkingen direct te compenseren door grout te injecteren, zijn niet ingezet.

Inmiddels is 550 meter boortunnel gerealiseerd in de Amsterdamse bodem. Nog
170 meter te gaan en dan boort de machine van fabrikant Herrenknecht de diepwand
aan van station Rokin. Dat staat gepland voor begin juli. Vlak voor het
weekeinde passeerde de kop al de laatste palen van De Bijenkorf. Maar het einde
van het schild, de staartspleet, bevond zich op dat moment nog in de
invloedzone. Daar is het risico op zakkingen het grootst. Bij objecten als de
Bijenkorf en de Munttoren waar de boor dichter langs de palen scheert dan elders
langs het tracé, zijn extra groutcompensatielansen in de bodem gebracht. Daarmee
kan bijna bij elke individuele paalvoet, grout worden geïnjecteerd. Op die
manier is het gebouw van De Bijenkorf al jaren geleden een paar millimeter
opgeheven. Die opheffing is volgens woordvoerder Michiel Jonker van de Dienst
Noord-Zuidlijn vorige week grotendeels ongedaan gemaakt. Het bleek daarom niet
nodig extra grout via de lansen te injecteren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels