nieuws

Wegen sneeuw- en ijsvrij met amorf-metaallint

bouwbreed

Wegen sneeuw- en ijsvrij met amorf-metaallint

Een elektrisch verwarmingssysteem met linten van een amorf-metaallegering zou een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het sneeuw- en ijsvrij houden van infrastructurele werken.

De kans op sneeuw en ijzel is momenteel gelukkig niet meer zo groot, maar
afgelopen winter heeft het vervoer over de weg toch behoorlijk veel last gehad
van gladheid. Op een gegeven moment was ook zoveel strooizout verspreid over de
Nederlandse wegen, dat het laatste restje moest worden gerantsoeneerd. Zijn er
geen betere methoden om gladheid te bestrijden dan het kostbare en
arbeidsintensieve strooien van wegenzout of zand? “Jazeker”, schrijft Herman
Timmermans van Timtrade Heating, “in principe is wegverwarming een betere
techniek. Maar de systemen die in de loop van de tijd zijn ontworpen, zijn geen
van alle echt afdoende en betaalbaar gebleken.” Timmermans bedacht een
elektrisch wegdekverwarmingssysteem dat gebruikmaakt van verwarmingslinten met
een kern die is gemaakt van een zogeheten ‘amorf-metaallegering’, gebaseerd op
een octrooi van het Cypriotische bedrijf Advanced Metal Technologies. Het
systeem is een variant op het ‘indoor LivingHeat’ infrarood
vloerverwarmingssysteem dat Timtrade Heating al sinds 2008 verkoopt. De atomen
van metalen en legeringen – mengsels van een metaal met niet-metalen of andere
metalen – zijn gewoonlijk gerangschikt in een regelmatige kristalstructuur, een
soort inwendig, ruimtelijk raster. Een amorf-metaallegering kan worden gemaakt
door het mengsel eerst hoog te verhitten tot zeg 1300 graden, en het vloeibare
materiaal daarna in een zeer dunne laag op een snel draaiende koperen trommel te
gieten. Daardoor koelt het in een fractie van een seconde zo snel af, dat de los
door elkaar bewegende atomen geen tijd hebben om zich weer in hun favoriete
kristalstructuur te rangschikken. Het resulterende amorf-metaallint heeft een
hogere elektrische weerstand dan een kristallijn-metaallint. En door de geringe
dikte – 25 micrometer bij een breedte van enkele centimeters – kan het lint de
door een elektrische stroom opgewekte warmte in de vorm van infraroodstraling
efficiënter overdragen op zijn omgeving dan een klassieke, draadvormige
geleider. Het uiteindelijke wegdekverwarmingslint – 3 millimeter dik en 5
centimeter breed– bestaat uit een in diverse beschermende kunststoffen verpakt
amorf-metaallint, en heeft het uiterlijk van een meterslange leeggelopen
fietsbinnenband. Het verwarmingslint wordt vanaf een rol van ruim 100 meter in
stroken en lussen naast elkaar vastgezet op de voorlaatste laag asfalt van een
wegdek en daarna afgedekt met de laatste laag.

Proefexercities

Timmermans: “Het systeem is bedoeld voor het sneeuw- en ijsvrij maken van
bijvoorbeeld bedrijfsterreinen, op- en afritten, bruggen, viaducten, perrons,
start- en landingsbanen voor vliegtuigen en uiteindelijk zelfs hele wegen. We
hebben afgelopen najaar met enkele grote wegenbouwers wat proefexercities gedaan
die met succes zijn afgerond. De linten blijken bestand te zijn tegen asfalt van
170 graden en tegen zware vrachtwagens en asfalteermachines. We konden het
proefwegdek binnen enkele uren opwarmen van 5 naar 13 à 14 graden. Afgelopen
winter hadden we ook tests zullen uitvoeren met echte ijzel en sneeuw, maar
vanwege gezondheidsproblemen ben ik daar niet aan toegekomen. Die praktijktests
voeren we komende winter uit. Inmiddels wordt het outdoor LivingHeat-systeem in
de praktijk al met succes toegepast voor het vorstvrij houden van sportvelden en
voor de groeivervroeging van agrarische gewassen. De wegenbouwers zijn erg
positief over het verwarmingssysteem, maar om ook het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat te kunnen overtuigen, moet het zo groen mogelijk zijn. Momenteel
werken we aan een techniek om het energieverbruik van het systeem met een factor
zes te verminderen. Maar daar kan ik nu verder niets over vertellen, omdat we
nog bezig zijn met de octrooiaanvrage.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels