nieuws

Tunnelboor al jaar vast in Amerikaanse tunnel

bouwbreed

Een waterzuivering in Seattle kan niet worden geopend omdat een slurryschild TBM al een jaar lang vastzit in de afwateringstunnel


De beschadigde TBM Rainier van de Duitse fabrikant Herrenknecht zit al een jaar lang vast op een diepte van 100 meter in een tunnel ten noorden van de Amerikaanse stad Seattle.
Aannemer Vinci/Parsons/RCI/Frontier Kemper slaagt er niet in het 12 meter lange gevaarte van 8 miljoen euro te repareren en weer in beweging te krijgen. De 21 kilometer lange afwateringstunnel van een nieuwe waterzuiveringsinstallatie die 1,2 miljard euro kost kan hierdoor niet worden afgemaakt.
Volgens Gunars Sreibers, projectmanager van opdrachtgever King County, werkten oorspronkelijk vier TBM’s aan het boren van de tunnel die gezuiverd water naar de oceaan zal afvoeren. Sreibers: “De twee TBM’s raakten vorig jaar beide beschadigd toen brokken staal van de buitenste rand van de boorschilden afbraken en brokken steen vast kwamen te zitten tussen het schild en de buitenste rand”, zegt Sreibers. Een van deze TBM’s is gerepareerd en weer in gebruik.
“Het traject waarin de TBM’s vastliepen is zeer moeilijk”, zegt Sreibers. “De slappe aarde is door gletschers gedeponeerd en bestaat bestaat afwisselend uit zand, klei, grind en waterzakken.” Het gebruik van de slurry (een mengsel van water en klei) is nodig door de hoge waterdruk van 8 atmosfeer. Opdrachtgever en en aannemer willen zich niet uitlaten over de oorzaak van de beschadigingen. Volgens de Seattle Timeszijn de boorschilden beschadigd door zware stenen.

Reparatie

De reparatie van beide TBM’s was en is moeilijk omdat de ‘duikers’ hun laswerk moesten uitvoeren in een pressurized air pocketvoor de boorkop. De lassers kunnen hierin hooguit twee uur aaneen werken en moeten voorts zes tot zeven uur in een decompressievertrek in de TBM verblijven. Nadat vanaf de oppervlakte zes afwateringsbuizen waren aangebracht, kon de druk voor de boorkop worden verlaagd waardoor de duikers langer konden werken.
De aannemer wil nu dat opdrachtgever King County 52 miljoen euro betaalt om Rainier alsnog te repareren en zijn tunnel af te maken. Volgens het consortium zijn de problemen ontstaan doordat het geotechnische bodemonderzoek dat de opdrachtgever liet doen, onvoldoende was. Sreibers legt de schuld echter bij de aannemer. “Ze hadden gedurende de hele operatie problemen met het maken van de juiste slurrymix”, aldus Sreibers.
Inmiddels is een andere aannemer – joint venture JTC – vrijwel klaar met boren van twee andere segmenten van dezelfde tunnel. Dit werk wordt uitgevoerd met twee EPB’s (earth pressure balance) van de Canadese firma Lovat. De opdrachtgever wil nu dat een van deze EPB’s zo wordt geconfigureerd dat hij het traject waarin de TBM is vastgelopen, afmaakt. Deskundigen vragen zich af of dit traject zicht wel leent voor een grond-aardebalanschild.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels