nieuws

ProRail kiest niet volledig voor markt

bouwbreed

ProRail kiest voor twee alliantiecontracten bij het opwaarderen van het spoor tussen Schiphol, Amsterdam en Almere.

Voor de aanpassingen aan het spoor om de verdubbeling naar 80.000 reizigers
per dag te faciliteren is 1,3 miljard euro beschikbaar. ProRail is niet van plan
de klus volledig aan de markt over te laten, maar kiest voor
alliantiecontracten. Daarmee zal de opdrachtgever zelf meedenken over het
ontwerp en de uitvoering. Centraal staat een gezamenlijke risico-pot. Daaruit
worden tegenvallers betaald, maar komen ook de meevallers terecht. De pot wordt
na afloop verdeeld. Bij een negatief resultaat moeten beide partijen bijlappen.

Het Rijk verwacht dat de opening van de Hanzelijn in 2012 meteen zal leiden tot
extra knelpunten op het spoor tussen Schiphol en Lelystad. Daarom is tot 2013
ruim 600 miljoen beschikbaar voor uitbreiding van het spoor bij Amsterdam-Zuid
en verdubbeling van de Flevolijn naar Lelystad. Voor zowel de deelprojecten
Hoofddorp-Diemen als Weesp-Lelystad kiest ProRail voor alliantie-contracten.
Voor de periode tot 2020 zijn meer drastische maatregelen nodig, waaronder
mogelijk een extra spoorverbinding door het IJ.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels