nieuws

‘Vaak staan jochies met papa aan het hek te fotograferen’

bouwbreed

En het werk ligt ook wel op een bijzondere zichtlocatie

Pal langs de A15 in het Rotterdamse havengebied zijn de slopers van Beelen nu al maanden bezig de Botlek Tank Terminal te slopen. Waar tot februari van dit jaar nog een enorme graansilo in bedrijf was rest nu niet veel meer dan puin, verwrongen staal en het elevatorgebouw dat tegen de vierkante silo’s aan stond. De silo’s zijn in de afgelopen weken stukgeknipt door Beelens paradepaardje: de Caterpillar 385 met zijn 60 meter lange sloopgiek. Het het elevator gebouw gaat binnenkort gedeeltelijk tegen de vlakte met springstof. Als de mannen van Beelen Sloopwerken over enkele weken klaar zijn gaat een Pool se aannemer aan de slag om een aantal nieuwe tanks voor plantaardige olie op dezelfde plek te bouwen.
Maar voor het zover is draaien de vele machines nog overuren. In december oktober van het vorig jaar is Beelen al begonnen met de asbestsanering van een deel van het terrein. De aan- en afvoer van graan met grote zeeschepen ging ondertussen gewoon door. “Kwamen we opeens asbestkit tegen dat in de ramen was gebruikt”, vertelt Wagteveld. “In totaal 5 kilometer kit. Dat viel buiten de oorspronkelijke opdracht. Zoiets is funest voor de planning. Een 160 meter lange loods hebben we gedemonteerd en nog kunnen verkopen.”
Op het terrein liggen inmiddels fraaie hopen gebroken puin. “56.000 Ton puin en 3000 ton asfalt halen we hier weg”, vertelt uitvoerder Ivo van den Berg. “We breken alles hier op locatie. Een deel gebruiken we voor de fundering van de nieuwe silo’s, de rest wordt verkocht.”
En dat zorgt nog wel eens voor hoofdbrekens geeft Wagteveld toe. “Het is woekeren met de ruimte hier. Wil ik van een lading puin af, meldt de afnemer dat hij het nog niet kan gebruiken. Logistiek soms een hele puzzel.”
Bovendien wordt aan de waterkant een strook van 10 meter vrijgehouden om te voorkomen dat er puin in het water valt. Aan de andere kant van het terrein is een even brede strook vrijgehouden om de nog in bedrijf zijnde olietanks tegen vallend puin te beschermen. Met behulp van containers en spatschermen wordt voorkomen dat vallend puin in het water terecht komt.
Afgezien van de grootte, de speciale locatie en de logistieke opgave is het voor Van den Berg en Wagteveld om meer redenen een speciale klus. “Het laden en lossen van zeeschepen gaat tijdens de sloop gewoon door. Onder onze machines lopen nog de leidingen voor stoom en olie en het uiteinde van de zeesteiger is voor ons verboden terrein.”
Die zeesteiger is ook meteen een sloopproject op zich. De fundering ervan moet blijven staan en om de opbouw te kunnen slopen, moet er straks een draadkraan op de steiger gereden worden. Daarvoor moet eerst een speciale constructie worden ontworpen. Omdat er ook flink met snijbranders zal worden gewerkt, moeten er aparte vergunningen wo rden aangevraagd. Want het betekent dat het laden en lossen van olie even moet worden opgeschort.
Wagteveld: “Dit werk is niet zomaar even iets platgooien. Het vraagt om de nodige bouwkundige kennis van mijn mensen . De meeste fundering moet blijven zitten en worden opgenomen in het nieuwbouwplan. De keldervloeren laten we ook liggen, sommige wanden laten we tot 2 meter boven maaiveld staan, want daar bouwen ze straks de nieuwe silo’s op. Het vraagt veel van een machinist.” ■

“Die willen dan langskomen om te kijken. Vaak staan er jochies met papa aan het hek te fotograferen. Niet zo raar, want het is ook wel een monstermooi werk.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels