nieuws

Slijtlaag Erasmusbrug binnen paar uur weer als nieuw

bouwbreed

De oostzijde van de Erasmusbrug kreeg binnen een mum van tijd een nieuwe slijtlaag. Met een aangepaste machine werd de klus – ruim 3000 vierkante meter – in slechts vier uur geklaard.

Begin jaren negentig bracht Bolidt al het zogeheten elastische Bridgedeck Up systeem aan. De kunststof slijtlaag, die uit drie lagen is opgebouwd, was weliswaar nog intact, maar om onderhoudsredenen werd besloten de laag te vernieuwen. In een tijdbestek van slechts vier uur werd de gehele oostzijde van de brug, ruim 3000 vierkante meter, voorzien van een nieuwe slijtlaag.
Het werk werd in opdracht van de gemeente Rotterdam uitgevoerd met behulp van de door Bolidt zelf ontworpen Bolimixmachine. Deze machine is oorspronkelijk bedoeld voor het aanbrengen van slijtlagen op betonnen onderlagen. De Erasmusbrug heeft echter een stalen onderlaag en vergt daarom een andere slijtlaag. Speciaal voor dit werk op de Rotterdamse brug heeft Bolidt de machine zo aangepast, dat snel van het ene systeem naar het andere kan worden geschakeld. Zo is de machine voorzien van verwisselbare tanks, waardoor de ombouwtijd minimaal is.
Zonder machinale aanpak zou een dergelijk werk zeker een week geduurd hebben. Niet alleen de snelheid van de machine is een groot voordeel: ook is de uitvoering veel minder afhankelijk van de weersomstandigheden. Voorheen was het noodzakelijk om enkele dagen droog weer te hebben, nu is dat maar zo’n anderhalve dag. Rotterdam is van 1 tot en met 4 juli de gastheer van de start van de Tour de France. De oostzijde van de Erasmusbrug maakt deel uit van het parcours.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels