nieuws

In de startblokken voor Hanzebrug

bouwbreed

In de startblokken voor Hanzebrug

Met acht 450 tons vijzels wordt komend weekeinde de hoofdoverspanning voor de brug over de IJssel voor de Hanzelijn op zijn plek gehesen.

Welling Bouw en Züblin proberen voor die tijd nog zoveel mogelijk te
monteren. Het fietspad moet er nog aan worden gehangen en de brug nog op maat
gemaakt. Er zijn nog wel meer dingen die moeten gebeuren aan de 135 meter lange
vakwerkligger die nu nog in de uiterwaarden staat van de IJssel. Volgens
projectmanager Remco Wiltink van Welling Bouw gaat het meeste wel lukken voordat
de vakwerkconstructie zaterdagmorgen op pontons wordt gereden bij de start van
de plaatsing. Niet voor niks werken de ploegen van aannemingscombinatie Welling
Bouw/ Züblin en staalbouwer Max Bögl al wekenlang bijna 24 uur per dag. Want
alles is nu nog veel gemakkelijker bereikbaar dan wanneer de constructie straks
metershoog boven het water van de IJssel zweeft. Na dit weekeinde zal er volgens
Wiltink hooguit nog wat afwerking moeten plaatsvinden. Want voor het aanbrengen
van alle drie de lagen van de coating ter plaatse van de lasverbindingen is de
tijd inmiddels te krap. De laatste lagen kunnen vanuit de inspectiewagen onder
de brug worden aangebracht. Hijsbedrijf Sarens heeft inmiddels acht vijzels
waarmee het middendeel van de brug op zijn plek wordt gehesen gemonteerd. Op
beide oevers zijn op de brug vier 450 tons vijzels geplaatst. In slagen van 50
centimeter zullen ze het 2400 ton zware brugdeel omhoogbrengen met een
gemiddelde snelheid van 3 tot 4 meter per uur.

Snijbranders

Donderdag en vrijdag gaan nog de snijbranders in de opvallend rode
constructie naar ontwerp van Quist/Wintermans architecten. De hoofdoverspanning
is met opzet aan weerszijden zo’n 20 centimeter te lang gemaakt. De
uiteindelijke lengte hangt af van de temperatuur in de periode voor het
plaatsen. Dat heeft te maken met het bijzondere statische systeem van de brug.
Omdat zich aan de Hattemse kant nog een wissel bevindt op de brug heeft
opdrachtgever ProRail besloten alle thermische werking aan de Zwolse kant op te
vangen. Bij sommige bolkopopleggingen bedraagt de maximale verplaatsing van de
940 meter lange staalconstructie wel 90 centimeter. Om te voorkomen dat bij
voorbaat al een deel van de speling is verbruikt, wordt de brug op het laatste
moment op maat gemaakt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels