nieuws

Grondverdringend boren voor Amsterdamse Westrandweg

bouwbreed

Grondverdringend boren voor Amsterdamse Westrandweg

Een waterleiding en de gebouwen langs het tracé mogen geen schade oplopen door de aanleg van de Amsterdamse Westrandweg. Volker Staal en Funderingen past daarom zijn nieuwe TVSi-palen toe.

Het Rotterdamse funderingsbedrijf heeft flink geïnvesteerd in de nieuwe
techniek. Een bestaande Hitachi-kraan is omgebouwd en uitgerust met een
boormotor met een moment van 40 tonmeter; binnenkort verschijnt ook nog een
hagelnieuwe stelling aan de Basisweg in het Amsterdamse havengebied. Het 3,3
kilometer lange viaduct van de nieuwe ontsluitingsweg van Amsterdam komt te
rusten op zo’n tachtig pijlers van 12 meter hoogte. Elke pijler rust op 33
funderingspalen die ruim 30 meter de grond in gaan. Waar mogelijk worden prefab
palen toegepast, maar VSF realiseert ook zo’n 700 grondverdingende boorpalen.
Bijvoorbeeld op plekken, waar de fundering vlak naast bestaande gebouwen komt of
langs een waterleiding die door het havengebied slingert. De palen worden
standaard binnen een damwandkuip gerealiseerd waar later ook de 2,5 meter dikke
poer in wordt gestort.

Avegaar

Groot voordeel van het paalsysteem is, zoals bij alle grondverdringende
boorsystemen, dat er geen trillingen ontstaan en geen grond wordt afgevoerd. De
bodem ontspant dus niet tijdens het maken van de palen. Niettemin heeft VSF in
Amsterdam een traditionele stelling paraat staan met een avegaar in de makelaar.
Die is volgens projectleider Lars Rietveld nodig omdat er soms ook ter hoogte
van de waterleiding buiten de bouwkuip palen nodig zijn. Die palen worden eerst
gedeeltelijk voorgeboord met de avegaar om verplaatsen van de leiding te
voorkomen. Het is de bedoeling dat daarbij wordt losgeboord, maar volgens
Rietveld mag zeker niet alle grond naar boven komen. Want dan zou de
waterleiding alsnog in beweging kunnen komen. Om de draagkracht in de
gebruiksfase te vergroten en het boren wat te smeren, wordt grout geïnjecteerd
onder aan de punt die in de grond achterblijft. Per paal komt langs de boorbuis
gemiddeld een kuub van het smeermiddel weer naar boven. Daarom staat er
voortdurend een klein graafkraantje naast de heistelling. Daarmee worden kanalen
en bassins gegraven waar het grout naartoe kan vloeien en opstijven. Zo blijft
de bouwplaats overzichtelijk en begaanbaar en kan de vijfkoppige ploeg op één
dag een stuk of zes palen realiseren. Nadat de wapening over bijna de hele
lengte van de paal is aangebracht, wordt de buis oscillerend getrokken en
volgestort met zelfverdichtend beton. In elke paal (schacht rond 460 millimeter,
punt rond 550 millimeter) verdwijnt zo’n 4 kuub beton.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels