nieuws

Bouwpower breekt de bouwhekken af

bouwbreed

Met Bouwpower probeert VNO-NCW de Rotterdamse bouwregio in een nieuwe richting te duwen. Weg van het traditionele denken, weg van het prijsvechten. “Gebruik die crisis om nieuwe markten aan te boren en prioriteiten te stellen.”

Die kernboodschap wil Bouwpower woensdag 28 april meegeven aan de tachtig
bouwondernemers uit Rotterdam. Aan de ene kant lijkt de regio met de Tweede
Maasvlakte en de A15 volop in beweging, maar de realiteit is dat de klap van de
economische crisis in de bouw keihard is aangekomen. “Zowel de ondernemers in de
vastgoedsector als de bouwsector hebben het moeilijk. En het kosten snijden met
de kaasschaafmethode is inmiddels wel uitgewerkt. Het besef dringt door dat het
anders moet en ook anders kan. Breek die bouwhekken maar af en kijk over je
eigen grenzen”, benadrukt secretaris Catharina Bieringa van VNO-NCW-Rotterdam,
die bijna twintig jaar ervaring heeft in de bouw.

Traditioneel

Bouwpower wil helpen nieuwe richtingen op te zoeken en bruggen te slaan,
binnen maar uitdrukkelijk ook buiten de sector. “We moeten af van die
traditionele aannemer waar de e- en w-man achteraan hobbelen. En het gaat veel
verder dan netwerken. Het draait om ontzorgen van de opdrachtgever, om kennis
delen en openstaan voor nieuwe partners”, vult John Houtman, directeur van
Veneco aan. Uitdrukkelijk mogen marktpartijen aangeven waar ze het meest bij
zijn gebaat. De bijeenkomst moet afsluiten met een actielijst die in de periode
daarna punt voor punt wordt afgewerkt. Een wisselend team onder voorzitterschap
van Rob Tummers van Dura Vermeer Bouw Rotterdam zal de juiste impuls moeten
geven. Dat de faalkosten verder omlaag kunnen en dat met nieuwe technieken
goedkoper gebouwd kan worden, beschouwen de trekkers van Bouwpower als een
gegeven. Over ‘aftersales’ wordt al helemaal niet nagedacht. “Zodra het beton is
gedroogd en de sleutel is overhandigd, is de focus volledig gericht op een nieuw
project. Een gemiste kans, want met onderhoud houd je de relatie voor de lange
termijn vast”, weten de initiatiefnemers.

Weerbarstig

De bouw blijkt echter weerbarstig traditioneel en met weinig ruimte voor
nieuwe initiatieven. “Techneuten hebben vooral de neiging eerst te roepen wat
allemaal niet kan. Ik hoor te vaak dat de opdrachtgever niet heeft gekregen wat
ze eigenlijk wilde. Wie goed luistert naar de opdrachtgever kan in combinatie
met het budget maatwerk leveren. Beloof dan ook geen villa bij het budget van
een twee-onder-een-kap”, constateert Bieringa. Ook opdrachtgevers kunnen hun
steentje bijdragen door hun verantwoording te nemen en niet schaamteloos te
profiteren van het lage prijsniveau. “Afgelopen week schreven 67 aanbieders in
op een nieuwe telefooncentrale van een corporatie. Blijven we met zijn allen
achter die paar opdrachten aanrennen en concurreren we elkaar dood? Of bedenken
we nu gezamenlijk dat het anders moet”, besluit Houtman retorisch.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels