nieuws

Toine van Goethem: ‘Geluidswal Schiphol was juist zo veilig’

bouwbreed

Toine van Goethem: ‘Geluidswal Schiphol was juist zo veilig’

Schiphol gaat toch geen inklapbare geluidswal van tentdoek langs de polderbaan plaatsen. De Amsterdamse stedenbouwkundige Toine van Goethem, die met zijn een ecobarrier een jaar geleden de ontwerpprijsvraag won, is verbaasd.

U wist vast al eerder dat de ecobarrier was afgeblazen?

“Nee, ik was net zo verrast als iedereen. Na het winnen van de prijsvraag ben ik
niet meer betrokken geweest bij het ontwerp: Schiphol verzorgde zelf de
doorontwikkeling van het ontwerp: de 2 kilometer lange tunneltent die laag
geluid met een frequentie van rond de 30 Hz moet weren. De luchthaven liet zich
uiteraard wel bijstaan door gespecialiseerde ingenieursbureaus.”

Uw kind wordt met het badwater weggespoeld?
“Zo voelt het wel een beetje. Het was een bijzonder concept en het zou jammer
zijn als het er nu helemaal niet meer van zou komen. Het ontwerp is juist
gebaseerd op veiligheid: het streven was een object te maken dat zachter en
lichter is dan een vliegtuig, zodat een Boeing 747 er zonder veel letsel
tegenaan zou kunnen botsen.”

Was dat een probleem, zo’n naast de baan schuivende Boeing?
“Het frame van de tunneltent bestaat uit stokken van glasvezel. Die
breken onder het geweld van een groot passagiersvliegtuig. Helemaal ongedeerd
blijft het vliegtuig dan uiteraard niet, maar dat blijft hij ook niet als hij in
een sloot belandt. Het lijkt erop dat de veiligheidseisen gaandeweg zijn
aangescherpt.”

Of weerde hij het geluid toch slechter dan gedacht?
“Er is ook discussie ontstaan over de noodzakelijke hoogte, maar dat geldt voor
elke geluidwering die je daar neerzet. De aanvankelijke berekeningen waren wat
optimistisch. Berekenen blijft een ingewikkeld verhaal vanwege een nieuw
fenomeen in de geluidtechniek: reswing. Dat geeft aan dat een object dat geen
windturbulentie veroorzaakt, zoals de zachte ecobarrier een betere geluidwering
geeft dan een object dat dat wel doet zoals een betonnen muur. Hoeveel beter, is
nog lastig te zeggen, omdat het fenomeen nog maar net bekend is.”

Was de sterkte soms een probleem?
“Het is zoeken naar een optimum tussen een object dat sterk geconstrueerd moet
zijn om te kunnen blijven staan bij wind en dat breekt als er een vliegtuig
tegenaan botst. Glasvezel bleek het beste materiaal daarvoor. Volgens de
berekeningen bleef de tent tot windsnelheden van 40 meter per seconde staan, de
zwaarste orkaan. Maar het vliegverkeer wordt al stilgelegd bij een zijwind vanaf
10 meter per seconde. Er zat dus een royale veiligheidsmarge in.”

De ruime prijzenpot is wel goed terechtgekomen?
“Ik sta momenteel te verven in mijn nieuwe huis. Dat heeft alle noeste arbeid
dus in elk geval opgeleverd.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels