nieuws

Pps heeft geen exotisch karakter meer

bouwbreed

Het exotische karakter van dbfm-contracten is met tien jaar ervaring voorbij.

“De bouwsector ervaart geïntegreerde contracten nog steeds als een groot
avontuur, maar van pionieren is eigenlijk geen sprake meer”, betoogt
pps-directeur Erik Hermsen van Strukton.

“Directe aanleiding om de experts op het gebied van dbfm bij elkaar te
zetten, was het contract voor de bovenbouw van de hsl-zuid”, weet Hermsen nog.
Een decennium geleden begon hij met vijf mensen in een hoekje van het
hoofdgebouw. Inmiddels houden zich zo’n twintig mensen permanent bezig met
geïntegreerde contracten, goed voor zo’n 5 tot 10 procent van de jaarlijkse
omzet. Concurrent BAM volgde pas met een aparte pps-poot in 2004 en Ballast
Nedam zette nog recenter de stap om de experts bij elkaar onder te brengen.
Hermsen begrijpt dat hij als een koploper makkelijk praten heeft. “Maar met een
goede projectmanager en een ervaren adviseur kan inmiddels iedereen dit kunstje
herhalen, zowel opdrachtgevers als marktpartijen. De standaardcontracten hebben
hun nut bewezen en zijn voor iedereen beschikbaar. De enige voorwaarde is een
uitdagend project met een omvang van minimaal 40 miljoen euro. Het maakt daarbij
niet uit of het spoor, wegen of gebouwen betreft. Zodra de combinatie van
ontwerp, bouw en onderhoud is te maken, loont het de moeite om op z’n minst de
meerwaarde te checken. En ik garandeer dat die er eigenlijk altijd zal
uitrollen, waarbij 15 tot 20 procent voordeel ten opzichte van een traditioneel
contract eerder regel dan uitzondering is.” Rijkswaterstaat en
Rijksgebouwendienst zijn overtuigd en zorgen voor een continue opdrachtenstroom.

Koudwatervrees

De terughoudendheid van lagere overheden kan Hermsen eigenlijk alleen
verklaren door koudwatervrees en onervarenheid. Kansen te over op het gebied van
lightrail, zorg en onderwijs, maar provincies en gemeenten aarzelen. Strukton
heeft zelf ter ere van het jubileum een boekje gemaakt met concrete voorbeelden
en aanbevelingen voor de toekomst. Hermsen ziet dat het ministerie van Financiën
en de pps-Kennispool van Rijkswaterstaat hun kennis proberen over te dragen en
constateert eindelijk voorzichtige navolging. Strukton verwacht eind dit jaar
mee te dingen naar het eerste pps-railproject in de vorm van de regio-tram
Groningen. Ook het nieuwe stadhuis Den Helder en de baanverlenging van vliegveld
Eelde zijn initiatieven vanuit de regio. De grote belangstelling vanuit de markt
voor Defensiemuseum Soesterberg stemt de directeur optimistisch over de
belangstelling van steeds meer marktpartijen. “Dat exotische moet er echt af.
Het zijn gewone bouwprojecten. Alleen kies je voor een andere aanpak en andere
manier van werken en daar moet je inderdaad wel even over nadenken. Maar kies
een partner met pps-ervaring en doe zelf die ervaring op. Het pionieren van tien
jaar terug is wel voorbij.” Wel pleit Hermsen ervoor in de toekomst bij de
gunning zwaar in te zetten op kwaliteit, waaronder ook architectonische
kwaliteit. “Dan hoeft niemand zich hierover zorgen te maken. Daarnaast moeten
kleinere of jonge bureaus ook in aanmerking kunnen komen voor deelname aan
pps-tenders. Opdrachtgevers moeten hiervoor referenties niet langer afhankelijk
maken van het bureau maar van het individu.”De financiering van dbfm-contracten
is volgens Hermsen geen enkel probleem. “Opdrachtgevers hebben al noodzakelijke
voorwaarden aangepast in de contracten en de economische situatie is inmiddels
zo gestabiliseerd dat financiers graag stappen in een project van tussen 50 en
200 miljoen euro. Alleen voor de megaprojecten van Rijkswaterstaat kan het
lastig zijn.” Hij is niet optimistisch over directe financiering door
pensioenfondsen. Tot op heden dingen maar zo’n zes tot zeven grote marktpartijen
mee naar pps-opdrachten. Strukton kiest daarbij opvallend vaak voor Ballast
Nedam. “Bij succesvolle samenwerking heb je de neiging elkaar vaker op te
zoeken. Afhankelijk van het project zijn in de achterhoede juist ook veel andere
bedrijven betrokken bij een dbfm-contract. Dat geldt bijvoorbeeld voor
leveranciers van gevels, installaties en meubilair. Hun participatie is
regelmatig risicodragend. “Je kunt in Nederland zeven opgeleverde projecten
bezoeken en in Duitsland, België en Engeland nog vele honderden meer.” Strukton
is betrokken bij het Montaigne-lyceum, afvalzuivering Harnaschpolder en Houtrust
en de renovatie van het ministerie van Financiën. Daarnaast loopt de uitvoering
van de IB-groep/belastingkantoor Groningen en Kromhoutkazerne. Het bedrijf bouwt
ook mee met de pps-gevangenis bij de luchthaven Rotterdam en staat op het punt
te tekenen voor het justitieel complex bij Schiphol. Hermsen wil niets kwijt
over de laatste twee projecten en verwijst daarvoor direct naar de
Rijksgebouwendienst, die alleen bevestigt dat de gunning van de pps bij Schiphol
zo goed als rond is.

Aanbevelingen pps-markt

Bron: 10 jaar Strukton integrale projecten

Strukton pps-projecten

Project; opgeleverd; contractwaarde

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels