nieuws

Jan de Rond: ‘Bouwsector is betrouwbare en goede sponsorpartner’

bouwbreed

Jan de Rond: ‘Bouwsector is betrouwbare en goede sponsorpartner’

Sponsorbemiddelingsbureau Mooi Zo, Goed Zo in ‘s-Hertogenbosch heeft goede ervaringen met de bouwsector. “Ideële projecten zijn bij de bouw in goede handen”, zegt projectleider Jan de Rond. Op voorwaarde dat het doel het hart van de sponsor sneller doet slaan.

Hoe vinden sponsoren en gesponsorden elkaar? Vaak lopen de contacten via het
eigen netwerk, maar niet zelden wordt een bemiddelingsbureau ingeschakeld. Er
zijn commerciële bureaus en non-profit-bureaus. Die laatste bestaan dankzij
subsidies en sponsorgelden. Een voorbeeld van een non-profit
bemiddelingsorganisatie is Mooi Zo, Goed Zo. Deze keten ontstond eind vorige
eeuw op initiatief van Jan Prins, de toenmalige (en inmiddels overleden)
hoofdredacteur van het Rotterdams Dagblad. Hij nam het concept van ideële
instellingen die sociaal bewuste ondernemingen koppelen aan goede doelen mee uit
de VS. Met geld van het Oranjefonds kregen 52 Nederlandse steden een
MZGZ-bureau. Een aantal bestaat tot op de dag van vandaag. Een van de actiefste
is het kantoor in Den Bosch, dat bemiddelt voor 150 goede doelen. Circa vijftig
van de 400 aangesloten bedrijven behoren tot de bouwsector. ”De bouw is een
goede en betrouwbare sponsorpartner”, zegt projectleider Jan de Rond.
Schilders, grondwerkers, installateurs – allemaal werken ze graag mee aan de
bouw en het onderhoud van bijvoorbeeld een manege voor gehandicapten, een
speeltuin of een dierenasiel. Bij het meest recente project – een nieuwe
attractie voor speeltuin ’t Kwekkeltje in Rosmalen – werden onder meer
Bouwbedrijf Timmers, Gebr. Voets Weg- en Waterbouw BV, Royal Haskoning, Van
Tuijl Bestratingen BV en Jenissen Loon- en grondwerken ingeschakeld.

Liefdesavontuurtje

De Rond weet exact welk bedrijf hij aan een bepaalde klus moet koppelen.
Vuistregel: ”Het moet een project zijn dat het hart van een ondernemer sneller
doet slaan. Anders kun je beter niet bellen.” Toch staat hij soms voor
verrassingen, zoals toen er een bruggetje naar een eendenkooi nodig was. De
aannemer die dat werk kosteloos op zich nam, legde niet één, maar drie solide
bruggen neer. ”Hij had goede herinneringen aan die plek. In zijn jeugd had hij
er menig liefdesavontuurtje beleefd.” Spraakmakend in de regio Den Bosch was de
actie van aannemersbedrijf P. Hoedemakers, dat bij het 75-jarig bestaan in 2006
het voltallige personeel een dag lang gratis liet klussen bij ouderen, zieken en
gehandicapten. Hoedemakers’ reputatie kon daarna niet meer stuk. Sponsoren
hebben doorgaans twee motieven, weet De Rond. ”Eén: een verstandige ondernemer
begrijpt dat hij zijn omgeving niet kan kaalplukken, hij moet af en toe iets
terugdoen. En twee: ondernemers vinden het prettig om goed bekend te staan bij
overheid en potentiële opdrachtgevers.” Financieel hoeft sponsoring geen zware
last te zijn. ”Wij omschrijven de geleverde diensten in een officiële brief die
als kostenpost voor de fiscus kan worden opgevoerd.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels