nieuws

Eurlings maakt spoor winterhard

bouwbreed

ProRail en de NS waren onvoldoende voorbereid op het winterweer. Dat concludeert minister Eurlings (verkeer) op basis van een rapport van Twynstra Gudde. Met een ‘winterhard’ pakket aan maatregelen belooft hij beterschap.

Dat de twee spoororganisaties bij hevige sneeuw en ijs niet ‘winterklaar’
stonden, komt volgens Eurlings vooral door het feit dat de winter een stuk
extremer was dan voorspeld. Verder blijken de resultaten van verbeterprogramma’s
die in 2006 zijn opgestart nu tegen te vallen. Zo duurde vervanging van
wisselverwarmingen langer dan verwacht, onder andere vanwege
buitendienststellingen. ProRail heeft inmiddels beloofd extra te investeren in
wisselverwarmingen. De NS trekt meer geld uit voor winterbestendig materieel.
Waar Eurlings tijdens een spoeddebat begin dit jaar over de winterproblematiek
op (spoor)wegen nog riep ‘dit nooit meer’, stelt hij nu dat storingen aan
wissels nooit helemaal te voorkomen zijn. Wel zegt hij toe dat storingen in het
vervolg sneller zullen worden verholpen. ProRail zal dat doen met een nieuw
eigen weerbureau dat deze zomer operationeel wordt. De minister kondigt verder
aan de inrichting en besturing van knooppunt Utrecht robuuster te maken. In de
begeleidende brief aan de Tweede Kamer spreekt Eurlings nogmaals zijn waardering
uit voor de NS en ProRail. Beiden excuseerden zich voor de problemen die tijdens
de kou met wisselverwarming en materieel optraden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels