nieuws

Eliminator waterkerende laag tussen brugdek en asfaltlaag

bouwbreed

De combinatie van water en bruggen gaat alleen goed samen als het water niet door de deklaag van het brugdek zakt en niet in contact komt met het materiaal van de brug, vindt John Volpicelli.

“Een brug kan er in korte tijd zo door verzwakken dat die niet meer mag worden gebruikt”, waarschuwde de exportdirecteur van Stirling Lloyd uit het Britse Knutsford. Op de vakbeurs Intertraffic in de Amsterdamse RAI prees hij zijn Eliminator aan als oplossing.
“Eliminator is een waterkerende laag uit polymeren”, vat Volpicelli de kenmerken van zijn product samen. Het materiaal is een ontwikkeling van de voormalige Britse Spoorwegen. Het wordt met een verfrol of een drukspuit aangebracht als isolerende laag tussen het brugdek en de asfaltlaag. Adembeschermning is wettelijk gezien niet nodig, al adviseert de producent wel het gebruik van een stofkapje.
“Eliminator is geel”, zegt Volpicelli. “Tegen deze kleur steekt het zwart van vergeten plekken het best af.” Om ook alle onzichtbare vergeten plekken weg te werken biedt de fabrikant een tweede waterkerende laag. Die is wit gekleurd, omdat in zijn ogen geel daar weer het best tegen afsteekt.
Al die voorzorg is naar zijn mening hoogst noodzakelijk omdat elk vergeten plekje een lek is waar water kan indringen en de brug kan beschadigen. Als afschrikwekkend voorbeeld noemde hij de Sunshine Skyway Bridge in Florida. “Opgeleverd in 1987 en in 2000 al gesloten wegens corroderend staal in de prefab betonnen delen.”
De eerste waterkerende laag wordt aangebracht op het brugdek op een grondering. Volgens Volpicelli’s hecht het materiaal strak aan de ondergrond en volgt alle oneffenheden. Het brugdek hoeft wat hem betreft niet te worden geëgaliseerd. “Het voorkomt dat er water onder komt en zich over de constructie verspreidt.” Met dat in gedachten noemt hij het niet zo’n ramp wanneer de deklaag tot op het brugdek wordt beschadigd. “De waterkerende laag is maar met moeite weg te schrapen; daar komt geen water onder.” En daarmee wordt volgens Volpicelli schade door hydrostatische druk voorkomen.
De één of twee lagen Eliminator worden afgewerkt met een lijmcoating die als hechtlaag dient voor het wegdek. De fabrikant adviseert voor deze laag de diensten van Aechlimann uit het Zwitserse Zofingen. Deze wegenbouwer ontwikkelde een speciaal asfaltmengsel voor bruggen. Dat wordt opgebracht met een spreider op een railbaan.” Met deze machine is de dikte van de laag exact in te stellen”, zegt Volpicelli. Het asfalt wordt alleen geëgaliseerd en niet verdicht. “Daardoor kunnen geen hobbels ontstaan die onder de invloed van het verkeer zware dynamische belastingen en lawaai veroorzaken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels