nieuws

De coach Vorm en inhoud

bouwbreed

AanhefEen belangrijke eigenschap in communicatie, leiderschap, management of andere situaties waarin mensen elkaar moeten beïnvloeden, is vaardigheid om bewust onderscheid te maken tussen vorm (de manier waarop) en inhoud van een ‘interactie’.

In eerdere columns geef ik voorbeelden en voordelen van dit soort schakelingen tussen vorm en inhoud (benoem gedrag dat je waarneemt en de invloed op de omgeving; bereid een gesprek voor op vorm en inhoud; vraag naar persoonlijke redenen waarom mensen zaken belangrijk vinden). Wanneer ik in een lijnfunctie werk ervaar ik weer eens in hoeverre de waan van de dag deze aanpak in de weg staat.
Het lijkt allemaal zo makkelijk wanneer ik als trainer of coach mensen verder mag helpen qua gedrag, persoonlijke visie en werkprestaties. De inhoud van trainingen en sommige coachingsessies is namelijk helemaal ‘mijn wereld’. Ik betrap mijzelf er soms op dat ik moeite heb om te luisteren naar de complexe inhoud van het verhaal van een technisch of financieel leidinggevende. Ik ben na een minuut of wat meer bezig met de manier waaróp het verhaal verteld wordt (zoekende naar een lijn tussen hetgeen iemand zegt, doet, denkt, gelooft en echt mee verbonden is).
Behalve training en coaching verzorgen werk ik ook graag zelf in ‘de lijn’. Bijvoorbeeld als interim manager op projecten. Zo draai ik nu 3 dagen per week een gigantische klus bij enkele technisch industriële bedrijven op het gebied van energiereductie. Ik stuur enkele teams aan op inhoudelijke zaken, heb deadlines, resultaatverplichtingen, budget- en rapportageverplichtingen en dien vele ‘stakeholders’ met diverse eigen agenda’s tevreden te houden. Net als u eigenlijk. Voor mij een heerlijke test om toe te passen wat ik overbreng in training en coaching. Ook in de waan van de dag. Waarbij ik soms ook kan lachen om valkuilen waar ook ik in tuimel.
Twee dagen geleden nog, in een overleg, liet ik een directeur, die duidelijk zijn eigen ego zat op te poetsen, hiermee weg komen omdat ik over de inhoud zat te broeden en mijn ‘interventieknop’ te laat aan schoot… Moment gemist, kans komt nog wel. Andersom moest ik een overleg voorzitten waarbij ik te veel met het proces bezig was en men eigenlijk visie en inhoudelijke actie van mij verwachtte.
Deze leersituaties maken mij een betere professional. Heerlijk om dat te ervaren. Een oud spreekwoord ‘je bent nooit te oud om te leren’ komt weer boven drijven. En bevestigt weer mijn houding jegens mensen die binnenkomen met: ‘mij kun je niks meer vertellen, ik weet het allemaal al’. Die mogen de deur weer uit lopen.
Managementcoach, trainer en adviseur op het gebied van opleidingsprogramma’s.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels