nieuws

Verandering bouw begint bij ceo’s

bouwbreed

Verandering bouw begint bij ceo’s

Dick Winkelmeijer begon in de jaren tachtig volledig groen in de bouwmaterialenhandel.

Het eerste telefoongesprek op de eerste dag begon met een scheldpartij. Al
vanaf het prille begin was hem het belang van een duurzame relatie duidelijk.
Een pleidooi. Op dag één ging de telefoon, zegt een collega; “Dick, het is voor
jou!”. Ik vond dat raar, kende nog niemand, maar nam toch de telefoon aan.
Vervolgens werd ik helemaal stijfgescholden door een uitvoerder, terwijl mijn
collega’s grijnzend meeluisterden. Ik heb me verdiept in het probleem van die
uitvoerder, dat opgelost en vervolgens wilde hij met niemand anders meer zaken
doen. Eigenlijk is deze anekdote de kern van mijn betoog. We kunnen de bouw echt
beter en duurzamer maken, maar dat kan niet met een hapsnapbeleid en “terug naar
de vismarkt”-bouw. Het zijn open deuren, maar vertrouwen en loyaliteit zijn
gewoon belangrijk. Je werkt toch niet echt samen met partijen die je niet
vertrouwt? Duurzaamheid op zich staat volop in the picture en terecht! Ik ben
daarom blij dat inmiddels wetenschappelijk bewezen is dat klei een vernieuwbare
grondstof is; er wordt in Nederland meer klei aangevoerd dan we gebruiken.
Straatklinkers in Amsterdam worden na 100 jaar voor meer geld verkocht dan
nieuwe stenen. Keramische materialen zijn een natuurproduct en gaan gewoon lang
mee. Maar er is ook veel vernieuwing. Prachtig is bijvoorbeeld ons PWS
(Porotherm Wall Systems). Dit zijn prefab binnenwanden van gelijmde holle
bakstenen; dit is maatwerk. Dit wordt een geduchte concurrent in de bouw, want
baksteen heeft nu eenmaal allerlei bouwfysische voordelen (vocht/geluid), is
comfortabeler, lichter, sneller en vaak integraal goedkoper. Metselen op de
bouwplaats wordt zo steeds meer assembleren van prefab en dat heeft allerlei
voordelen.

Relaties

Toch zou ik vooral ook het belang van duurzaamheid van relaties willen
benadrukken. De actuele bouwmarkt dreigt weer vechterig te worden. Plat
prijskopen is kortetermijnpolitiek bedrijven. Daarmee gaat in de keten veel
toegevoegde waarde en geld verloren. Laatst vroeg ik een ceo van een groot
bouwconcern hoeveel mensen binnen zijn grote organisatie bezig waren met de
inkoop van bakstenen. Bijna honderd, bleek. Hij schrok van zijn eigen bevinding,
want ‘professionele’ inkoop kost heel veel (relatief onzichtbaar) geld. We
moeten de bouw veranderen van boven naar beneden en beginnen op het niveau van
ceo’s. Een inkoper gaat echt zijn eigen stoelpoten niet doorzagen. Die bewijst
dagelijks zijn bestaansrecht door zijn opdracht op korte termijn vorm te geven
(lees: platte prijs inkoop). Dat is hem zeker niet te verwijten, want zijn
opdracht is vaak niet breder. Ik noem dat gemakshalve “het dubbeltjes
inkoopsucces”. Dat die dubbeltjes vervolgens voor vele euro’s ellende opleveren,
komt veel te weinig naar voren. Die discussie met andere bestuurders gaan we
graag aan, bijvoorbeeld in Topbouwverband. Dit voorjaar willen we dit soort
gesprekken gaan voeren. Wij ceo’s moeten doen waar we voor zijn aangenomen:
verstandige besluiten nemen en zorgen dat die besluiten worden uitgevoerd.
Dingen doen omdat we ze altijd al zo deden is echt fout management. Wienerberger
heeft natuurlijk zijn plek in de keten; we zijn de grootste producent van
keramische bouwmaterialen. We verhandelen onze producten via de
bouwmaterialenhandel, maar die handel moet wel meer doen dan een factuur sturen
en dat gebeurt gelukkig ook.

We verwachten ervaringen terug van verwerkers en gebruikers, een perfecte
logistiek, pro-activiteit, voorraadfunctie en we willen perse blijven
vernieuwen. Onze bouwomgeving verandert in snel tempo en dus zullen wij mee
veranderen; dat is onvermijdelijk. Bij Wienerberger innoveren we ook omdat het
leuk is om te doen. Duurzaam bouwen bijvoorbeeld is een plicht maar vooral ook
een voorrecht; het is iets om oprecht te omarmen. En de leiders van dit enorme
bouworkest moeten het stokje opnemen; een orkest zonder dirigent klinkt immers
helemaal nergens naar! Daarom moeten we blijven investeren in duurzame relaties
die met een visie op de lange termijn bereid zijn elkaar te vertrouwen.

Dick Winkelmeijer
Managing Director commerce Wienerberger

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels