nieuws

Topondernemers leren scholieren kneepjes van het vak

bouwbreed

Topondernemers uit de bouwnijverheid en aanverwante sectoren zoals de installatiesector en de metaalbouw worden uitgenodigd om mee te doen aan het kids in bizz-programma van de Stichting Jong Ondernemen.

“We zijn bezigmet een wervingsactie onder ondernemers die willen optreden als coach voor basisschoolleerlingen”, zegt Karina Bliek van Jong Ondernemen. “Tot nu toe hebben zich nog geen aannemers gemeld, maar we gaan zeker werven in de bouwsector.”
Jong Ondernemen is een initiatief van VNO-NCW. De stichting geeft informatie over het ondernemerschap aan kinderen en jongeren. Van basisscholieren tot en met studenten aan hogescholen en universiteiten. Deze maand is de organisatie begonnen met het werven van topondernemers uit de Quote 500.
Hun wordt gevraagd gedurende enkele weken deel te nemen aan een programma waarbij basisscholieren kennismaken met het runnen van een bedrijf. Ze doen dat onder leiding van hun docent en de coach uit het bedrijfsleven. Zij laten hen spelenderwijze kennismaken met uiteenlopende facetten van het ondernemerschap. De kinderen gaan aan de slag met echt geld, echte producten en echte klanten. “De reden van de wervingsactie is dat er een groei plaatsvindt bij de basisscholen en wij de ambitie hebben uitgesproken om van 300 naar 500 basisscholen te groeien”, legt Bliek uit. “Daarom hebben we meer begeleiders nodig om leerlingen al op de basisschool kennis te laten maken met ondernemerschap. En wie kan nu beter vertellen wat ondernemerschap inhoudt dan een topondernemer!”
De wervingscampagne die momenteel op volle toeren draait, is niet alleen bedoeld voor de bouw en verwante sectoren, vertelt Bliek. “We zijn breed georiënteerd en we zouden het natuurlijk geweldig vinden als we reacties uit de aannemerij krijgen.”

Innovatief

Overigens richt de stichting zich niet uitsluitend op ondernemers uit de Quote 500. “Naast kids in bizz hebben we programma’s op alle andere onderwijsniveaus, waarbij scholieren en studenten gedurende een schooljaar een eigen bedrijfje opstarten. Zij bedenken en ontwikkelen vaak innovatieve en aansprekende producten en zetten deze vervolgens op de markt. Daar zitten niet zelden bouwgerelateerde producten bij.”
Als voorbeeld noemt ze het gipshandje. Dit is een hulpmiddel waarmee gipsplaten door een persoon aan het plafond kunnen worden bevestigd. Het product werd twee jaar geleden door een groepje leerlingen van de afdeling Detailhandel van ROC De Leijgraaf in Veghel bedacht in het kader van een innovatiewedstrijd die was opgezet door de Stichting Jong Ondernemen en Octrooicentrum Nederland. Het product is inmiddels op de markt gebracht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels