nieuws

Simone Verburg: ‘Crisis prikkelt creativiteit ondernemer’

bouwbreed

Simone Verburg: ‘Crisis prikkelt creativiteit ondernemer’

Simone Verburg (41) is directeur van Twente Coating in Vroomshoop, een spuitbedrijf voor de bouw – en sinds kort ook voor particulieren – met vijftien werknemers. Ze werkt niet met een bomvolle agenda. De meeste zaken worden direct telefonisch of per mail afgehandeld.

,,Ik ben meer een doener dan een vergaderdirecteur. Ik heb een vrij korte
agenda en plan meest maximaal één week in het voren. In mijn agenda voor week 6
staan twee afspraken buiten de deur. De waan van de dag bepaalt de rest. Mijn
werkzaamheden liggen doorlopend tussen planning op de werkvloer en de telefoon
op kantoor. Woensdag ga ik naar de open dag van De Maat in Ommen, een school
voor voortgezet speciaal onderwijs. Om ze bekend te maken met het bedrijfsleven,
plaatst de school leerlingen op basis van een werkstage. We doen al jaren zaken
met de school. Dat bevalt prima. Het heeft erin geresulteerd dat we een jongen
die als stagiair is begonnen in vaste dienst hebben, een echte uitblinker.
Donderdag heb ik een afspraak met een potentiële klant. Ik vind donderdag de
prettigste dag van de week voor acquisitie omdat de sfeer zo vlak voor het
weekeinde optimaal is. Mijn werkdag begint rond zeven uur. Ik zet op een rij wat
er die dag moet gebeuren en spreek dat door met de voormannen. Om half acht
begint de fabriek te draaien. Voor de jongens is het half vijf einde werktijd.
Zelf let ik minder op de tijd. Voor mij is ondernemen geen baan maar een manier
van leven. Het accent van onze werkzaamheden ligt nog altijd in de bouw. Voor
aannemers, timmerfabrieken en houthandels zetten we bouwonderdelen (kozijnen,
deuren, trappen, lengtehout) in de verf. Nederland-breed is de bouw zoals we
allemaal weten aan het afslanken. Ik steek veel tijd in de acquisitie van
spuitwerk voor particulieren, juist in deze recessie een opkomende markt. Mensen
willen toch iets nieuws; waarom niet de kast van oma in de whitewash laten
zetten of de deurtjes van de vertrouwde rode keuken geel laten spuiten. Waar ik
me voor de bouw geweldig vast kan bijten in projecten, brengt het particuliere
segment de creativiteit boven. Het is hartstikke leuk daar steeds iets nieuws
voor te bedenken. Voor de spuiters was het overigens een hele omslag. Het
betreft een totaal ander segment met afgewerkte producten in bijvoorbeeld
hoogglans. Inmiddels zijn ze eraan gewend en zien ze het als een uitdaging. De
crisis prikkelt de creativiteit van de ondernemer. Denken: we doen het al jaren
zo, dus zo blijven we het doen, is funest. Ondernemen is altijd alert blijven op
nieuwe mogelijkheden en constant openstaan voor veranderingen waardoor je
mogelijk nog efficiënter kunt werken.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels