nieuws

Project Hollandia bouwt een in alle richtingen gebogen brug

bouwbreed

Alles is scheef en krom aan de brug die Hollandia bouwt voor de Noorse hoofdstad Oslo. De gebogen rijbaan voor het wegverkeer komt compleet naast de hoofdligger te hangen.


De staalbouwer uit Krimpen trad op als onderaannemer. Een ongebruikelijke positie voor een partij als Hollandia. Maar de Noorse staalbouwer NLI, die de bouw van de 165 meter lange hoofdoverspanning had aangenomen van hoofdaannemer Betonmast, besloot het werk uit te besteden aan een concurrent. De vier grote secties waarin Hollandia en hijsbedrijf Sarens wilden bouwen en plaatsen, bleken voordeliger dan het oorspronkelijke plan om de brug in een stuk of tien moten van beide kanten over het spoor te schuiven.
Acht maanden terug kreeg Hollandia de opdracht en inmiddels is het werk bijna klaar. Projectmanager Mark Bouman had graag twee maanden extra tijd gehad voor het werk, want het was allemaal erg kritisch. Vooral de grootste sectie zit vol met in twee richtingen gekromde liggers. Ook het dek loopt in een bocht en kent een flinke verkanting; bijna een tarzanbocht volgens Bouman. Het fietspad aan de andere kant van de hoofdligger ligt 2,5 meter hoger.
Om de krachten zo efficiënt mogelijk af te dragen, zijn zelfs de lijven van de hoofdliggerkokers scheef gepositioneerd. Constructietekeningen en berekeningen waren door de opdrachtgever gemaakt, maar Hollandia moest de werkplaatstekeningen zelf verzorgen. Ze werden gemaakt in een voor bruggen ongebruikelijk programma, X-steel/Tekla, wat toch altijd even wennen is. Maar omdat het ontwerp in dat pakket was aangeleverd, was dit volgens Bouman een mooie aanleiding om met een 3D-programma te experimenteren. Zelfs complexe bruggen als die van Calatrava werkten de staalbouwers uit Krimpen tot nu toe hoofdzakelijk in 2D-programma’s uit.

Afgemonteerd

De eerste sectie voor de Nordenga Bru bevindt zich inmiddels al in Oslo; de 600 ton zware hoofdsectie ligt nu op de kade in Krimpen aan den IJssel. Eén sectie wordt momenteel afgemonteerd, de laatste bevindt zich nog in de straalhal. En dan zijn er nog acht gebogen secties voor het wegdek. Met een maand zit het werk er voor de staalbouwers uit Krimpen op.
De hoofdsectie van 60 meter bij 30 bij 30 meter is met platformwagens door Sarens op een ponton geplaatst. Handig gebruikmakend van het opkomend tij, zodat niet te veel ballastwater verpompt hoeft te worden om het ponton recht te houden als het 600 ton zware gevaarte er op rijdt. Voorafgaand aan de load-out konden de laatste stukken van de glijbalken onder aan de constructie worden gemonteerd. Met behulp van die balken wordt de eerste brugsectie al op 5 maart over het spoor van Oslo geschoven.

Projectgegevens

Totalelengte: 165 meter (in vier secties)
Totaalgewicht: 2000 ton
Grootstesectie: 60 meter, 600 ton
Opdrachtgever: Statens Vegvesen (Noorse Rijkswaterstaat)
Hoofdaannemer en civieltechnischwerk: Betonmast
Staalbouw: Hollandia
Transport en inschuiven: Sarens

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels