nieuws

Helemaal werkloos is de sloopkogel nog niet

bouwbreed

Helemaal werkloos is de sloopkogel nog niet

Kees de Groot (34) is directeur van het Noord-Hollandse sloopbedrijf C.A. de Groot. Een gesprek over de sloopmarkt, het bedrijf en het vak. “Een beetje flat leg je tegenwoordig in twee weken neer.”

Een sloopkogel ligt te roesten onder een afdakje op het terrein van sloper
C.A. de Groot aan de rand van Alkmaar. Het symbool van de sloper. “De kogel
ertegenaan en wegwezen. Dat is nog vaak het imago”, beklaagt Kees de Groot,
directeur van het sloopbedrijf zich. Van dat imago wil de branche af. De
sloopwereld is geprofessionaliseerd. Tegenwoordig wordt gewerkt met
sloopsorteergrijpers, betonscharen, staalscharen, vergruizers en hydraulische
hamers, de zogenaamde prikkers en wordt de overlast voor de buurt zoveel
mogelijk beperkt. Helemaal werkloos is de sloopkogel nog niet. “Die is altijd
nog handig voor zware funderingen bijvoorbeeld.” Met het vernieuwde machinepark
is ook de doorloopsnelheid, zegt De Groot, enorm verhoogd. “Een beetje flat leg
je tegenwoordig in twee weken neer.” De Groot – krijtstreepcolbert met
stropdasloos overhemd en gemillimeterd haar – is sinds 2001 directeur van het
bedrijf dat in 1954 werd opgericht door zijn opa Cees. Het bedrijf draait zo’n
8,5 miljoen euro omzet met 60 mensen in vaste dienst en daarnaast 10 tot 35
inhuurkrachten. Naast het sloopwerk doet de onderneming tegenwoordig ook in
asbestsanering, bodemsanering, bouwrijp maken en recycling van bouw- en
sloopafval. Achter het kantoor zijn de stapels met gips, A-hout, B-hout
(geverfde kozijnen en deuren) en puin goed zichtbaar. Aanvankelijk had De Groot
niet de ambitie om het bedrijf van zijn vader over te nemen. Maar na een
hbo-opleiding Small Business en een klein uitstapje bij een Zweeds
zeetransportbedrijf kon de Alkmaarder de verleiding niet weerstaan een eigen
bedrijf te runnen. “Dat zou me bij het Zweedse bedrijf nóóit gelukt zijn.”

Prachtig vak

Als kind werkte hij al voor het bedrijf van zijn vader. “Ik deed handsloop,
zat niet op de kranen.” Een prachtig vak, vindt hij. “Als kind wilde ik al graag
slopen. Iedereen vindt slopen toch leuk?” Werk is er genoeg, zegt De Groot.
Minder nieuwbouw betekent meer renovatie, dus meer renovatiesloop in plaats van
totaalsloop. Dat er laatst door de vorst een project niet doorging, kwam hem
niet slecht uit. Hij kon zijn mannen goed gebruiken op de andere projecten. Bij
vorst kunnen sommige asbestsaneringen niet doorgaan omdat het masker aan het
gezicht kan vastvriezen, legt de sloopbaas uit. “Als je die er later afhaalt,
komen de vellen van je gezicht.” Een deel van het werk is te danken aan de
impulsen die de gemeente Alkmaar geeft aan de woningbouw. Vier projecten in en
rond het centrum van de stad werden op gang gebracht. De Groot is op een van die
terreinen, de Paardenmarkt, bezig met slopen, asbest- en bodemsanering, bouwrijp
maken, inclusief het aanleggen van riolering en damwanden. De ernaast gelegen
voormalige kaasfabriek wordt op dit moment gestript. “Natuurlijk hebben we
profijt gehad van de stimuleringsmaatregelen. Anders had het bouwterrein
misschien nog jaren zo blijven liggen, open en bloot.” Slopen is omgekeerd
bouwen, zegt De Groot. Vaak is het moeilijker dan de bouw zelf. Zeker als je de
reststoffen op het bouwterrein al sorteert, wat De Groot voorstaat. De
sloopdirecteur De Groot deponeerde niet voor niets Design & Demolish als
merknaam. “Op elk terrein staan bij ons zes à zeven containers. Het hout in de
ene, gips in de ander, metselwerk in de volgende.” Recyclen op de bouwplaats is
een vak. “Dat betekent bijvoorbeeld: hout breken en shredderen in plaats van dat
je alles in elkaar douwt. Dat krijg je later niet meer zuiver gesorteerd.” 98
procent van het sloopafval wordt weer hergebruikt. Het enige wat nog gestort
wordt is asbest en dakafval. “Je bespaart 50 procent op de stort- en
transportkosten als je ter plekke scheidt en recyclet.” Ongesorteerd afval kost
bijvoorbeeld ruim 100 euro per ton, tegen minder dan 20 euro per ton voor
afvalhout. Reken uit je winst. “Behalve kostenbesparend is het netjes en
duurzaam. Te weinig opdrachtgevers, ook aannemers, staan hierbij stil”, vindt De
Groot. “Daar snap ik helemaal niets van. Laten we zeggen: een mooie uitdaging
voor de sloopbranche.”

Op elke bouwplaats een milieustraat

Sloopbedrijf C.A. De Groot heeft met reïntegratiebedrijf WNK het bedrijf Gaia
Clearing & Environment opgericht. Gaia heeft als doel een milieustraat te
realiseren op bouwplaatsen van middelgrote tot grote nieuwbouw- en
renovatieprojecten. Werklozen worden opgeleid tot medewerker bouwafvalstoffen.
Door een betere scheiding van bouw- en sloopafval op de bouwplaats, minder
transportbewegingen en bundeling van afvalstromen wil Gaia bijdragen aan het
milieu en de efficiëntie op de bouwplaats. Het sloopbedrijf leidt op dit moment
de eerste acht medewerkers op.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels