nieuws

‘Binnen twee uur materialen bezorgen op de bouwplaats’

bouwbreed

‘Binnen twee uur materialen bezorgen op de bouwplaats’

De relatie tussen bouwconjunctuur en binnenvaart is innig. “Bouwtransport is meer dan de helft van onze markt. Die bestaat nu hoofdzakelijk uit bulkvervoer van zand en grind vanaf de winplaatsen, plus nog wat cement”, schetst binnenvaartman Kees de Vries dat nog een wereld te winnen valt.

De uitdaging is volgens hem een grote, nauwkeurig op de vraag afgestemde
vervoersstroom op gang te krijgen van materialen voor bouwplaatsen. “Technisch
is dat zonder probleem mogelijk. Het is vooral nodig het automatisme te
doorbreken dat sinds jaar en dag bestaat om alles over de weg te doen.” Schepen
kunnen bouwplaatsen aandoen en daar bestellingen op maat afleveren in containers
en op pallets. Precies zoals ze vaak ook op de vrachtwagen gaan. Dat ook
levering ‘just in time’ mogelijk is, blijkt onder meer uit een experiment in
België van steenfabriek Vandersanden NV. De stenen gaan op pallets gestapeld aan
boord en worden onderweg bij verschillende bouwplaatsen afgeleverd. De Vries
hoopt dat een vergelijkbaar systeem van de grond komt waaraan uiteenlopende
leveranciers meedoen. Globaal gesproken moet dat ertoe leiden dat elke
bouwplaats zo nodig binnen twee uur een bestelling afgeleverd kan krijgen.

Voldoende schaal

Dat perspectief is alleen haalbaar bij voldoende schaal, weet hij.
Verschillende schepen moeten gelijktijdig onderweg zijn om in heel Nederland
doorlopend te kunnen leveren.Hij verwacht dat een omschakeling hoe dan ook enige
tijd vergt. Daarom wil hij beginnen met wat makkelijk op korte termijn valt te
realiseren. Een succesvol experiment werd uitgevoerd met ro-ro schip dat
vrachtwagens van verschillende leveranciers uit het zuidoosten van het land
vanaf een verzamelpunt vervoerde naar Noord-Holland. Het concept ligt nu klaar
voor de bouwwerkzaamheden op de Tweede Maasvlakte die in de nabije toekomst van
start gaan. Het experiment werd uitgevoerd met een groot binnenvaartschip maar
veel kansen ziet De Vries juist voor de kleine binnenvaart. “Om de start een
succes te maken, is het belangrijk dat je met de juiste scheepsgrootte begint.
Dat kan gaan van 100 tot 3000 ton. In Utrecht vaart een 30-tons schip”, wijst
hij op de elektrisch aangedreven boten die winkels en horecabedrijven in de
binnenstad bevoorraden. In Amsterdam vormt een aantal bedrijven samen de
organisatie Mokum Mariteam die ijvert voor bouwtransport over de grachten met
elektrische schepen van circa 20 meter lang. Met een eigen laad- en loskraan
kunnen ze materialen overal op de kant zetten. Als bedrijfsmodel dat op basis
van vrijwilligheid door de markt moet worden opgepakt, is varen met zulke kleine
schepen volgens De Vries niet haalbaar. Dit soort initiatieven wordt kansrijk
door de wens van gemeenten om vrachtverkeer uit de binnensteden te weren. Een
belangrijke hobbel die de binnenvaart daarnaast nog moet nemen, is de zucht naar
groot, groter, grootst. Die heeft schippers aangezet tot lenen bij de bank voor
flink grotere schepen. Veel van de traditionele kleine spitsen en kempenaars
verdwenen hierdoor. “We proberen de kleine schepen die er nu nog zijn, zo lang
mogelijk vast te houden.” Nodig hiervoor zijn schippers die klein ook fijn
vinden. “We zijn druk bezig om voor deze schepen kandidaat-ondernemers te werven
en op te leiden.” Onder kleine schepen verstaat hij alles beneden de 1500 ton.
“Daarvan zijn er in Nederland nog ongeveer 1500. Beneden de 500 ton zijn er nog
een paar honderd over.”

Laadvermogen

De kleinste moderne binnenvaartschepen krijgen, denkt hij, 400 tot 800 ton
laadvermogen. Dat is meer dan de spitsen (300 ton) en de kempenaars (800 ton),
die specifiek voor de maximale (sluis)maat op bepaalde vaarwegen werden gebouwd.
“We kunnen tegenwoordig veel meer tonnen in een schip persen”, verklaart hij.
“In de maten van een spits, krijgen we nu 500 ton. Maar het nieuwe kleine schip
zal nog eerder rond de 800 ton liggen.” Een flexibele variant ontstaat door een
modulaire systeem dat in ontwikkeling is. Daarbij worden kleine varende eenheden
gekoppeld tot grotere clusters. Deze zijn wanneer de wegen naar verschillende
bestemmingen scheiden te splitsen tot kleinere combinaties en uiteindelijk zelfs
tot enkelvoudige eenheden, klein genoeg om zelfs de Amsterdamse grachten te
bevaren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels