nieuws

‘We willen dicht bij de mensen blijven staan’

bouwbreed

‘We willen dicht bij de mensen blijven staan’

Bouwgroep Dijkstra Draisma (Bolsward en Dokkum) is hoofdsponsor van voetbalclub SC Cambuur en een van de hoofdsponsoren van de AdventureRun, zaterdag 11 december op Ameland. Het zijn twee voorbeelden van de vele sportieve activiteiten in Friesland die de bouwer financieel steunt. “Wij hebben feeling met veel goede doelen”, zegt directiesecretaresse Marianne Dijkstra namens de directeuren Biense en Jan Dijkstra.

Scholenbouw is een van de specialiteiten van het bouwbedrijf. In veel
sporthallen en gymzalen hangt een reclamebord van Dijkstra Draisma. Soms wegens
een bepaalde binding met een club, soms wegens een donatie in de vorm van een
meerjarig sponsorcontract. ”Investeren in onderwijs is investeren in de
toekomst van kinderen. Daarmee geven we uiting aan onze maatschappelijke
betrokkenheid”, aldus Dijkstra. Een ander voorbeeld is de sponsoractie die een
school voor voortgezet onderwijs in Heerenveen organiseerde toen er een nieuw
schoolgebouw werd neergezet. Onder het motto ‘Wij een school, zij een school’
zamelden de leerlingen geld in voor een school in Sierra Leone. De bouwer en een
aantal onderaannemers lieten zich niet onbetuigd en droegen samen meer dan
10.000 euro bij. Dijkstra: ”Ons bedrijf staat met beide benen op de grond. Wij
weten dat veel organisaties het niet breed hebben. Daarom proberen we niet
alleen het grote werk te steunen. We hebben ook oog voor kleine doelen, al is de
afweging lastig. Je kunt natuurlijk niet alles wat op je pad komt sponsoren.”
Met het grote werk wordt onder meer gedoeld op het hoofdsponsorschap van SC
Cambuur. Sinds dit jaar staat de bedrijfsnaam voor het eerst op de voorkant van
het shirt. In hetzelfde rijtje passen de sponsoring van volleybalclub VC
Leeuwarden, die in de B-League speelt en dankzij de bijdrage van Dijkstra
Draisma op dit niveau kan spelen, en voetbalclubs als Broekster Boys en Be
Quick.

Steun aan de regionale sport neemt een vooraanstaande plaats in het
sponsorbeleid in. ”Sport is een goed middel om mensen gezond en fit te houden.
Dat vinden wij erg belangrijk. Ondanks het feit dat we een groot bedrijf zijn
willen we dicht bij de mensen blijven staan”, aldus Dijkstra. Het bedrag dat
Dijkstra Draisma jaarlijks in sportsponsoring en andere goede doelen steekt, wil
Dijkstra niet noemen. ”Het verschilt van jaar tot jaar. Het is maar net, wat er
op ons pad komt.” Wat de financiële inspanningen in concreto opleveren, valt
moeilijk te zeggen. Iedere wedstrijd dat SC Cambuur goed presteert, levert
publiciteit op; op iedere krantenfoto komt de bedrijfsnaam prominent in beeld.
Maar de stelling dat die naamsbekendheid ook leidt tot meer orders, durft
Marianne Dijkstra niet aan. ”Het hoofddoel van sponsoring moet ons inziens niet
zijn dat je de orderportefeuille wilt vullen. Je hebt als bedrijf ook een
maatschappelijke taak. Sponsoring is voor ons allereerst een uiting van
verbondenheid.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels