nieuws

Preventief onderhoud voor zoab

bouwbreed Premium

PenTack is een wapen om kapotvriezen van zoab-wegdek te voorkomen

Het preventieve onderhoudsproduct moet eens in de vier jaar worden
aangebracht. Onderzoek van TNO wijst uit dat het wegdek 25 procent
milieuvriendelijker wordt. Ruim 1,5 miljoen vierkante meter Nederlands wegdek is
tot dusver behandeld met PenTack. Het verjongingsmiddel voor asfalt is een
product van Esha Infra Solutions, onderdeel van het Groningse Icopal. Het middel
is al toegepast op dichte asfaltmengsels en zowel enkellaags als dubbellaags
zoab. De eerste gebruikers, waaronder de provincie Gelderland, zijn tevreden.
Het product is toegepast op onder andere de A326, N781, N310 en A73.
Verhardingsdeskundige Berry Bobbink van de provincie: “Als PenTack de levensduur
van het wegdek kan verlengen met 2 à 3 jaar is het kostendekkend. We zijn nu
twee jaar onderweg en tot dusverre zijn we zeer positief. Het middel houdt het
wegdek langer in conditie.” Gelderland gaat het product volgend jaar ook
gebruiken op andere wegen.

Sterkte

R&D manager Frits Zandvoort van Icopal licht toe. “Deze watergedragen
emulsie heeft zijn herstellende werking eerder al bewezen op vliegvelden en
testbanen van autofabrikanten waar banen snel moeten worden vrijgegeven. Zoab is
een speciale uitdaging, zeker met de ontwikkeling van dubbellaags zoab dat veel
dichter en fijner van structuur is.” Het betreft een vloeistof die bestaat uit
onder andere water, bitumen en plantaardige toeslagstoffen en die met behulp van
een sproeimachine op het wegdek wordt aangebracht. Dr. Zhao Su van Icopal
R&D omschrijft PenTack als “preventief onderhoudsproduct. Gemiddeld moet
zoab na circa 12 jaar worden vervangen. Met dit middel kunnen we dit groot
onderhoud uitstellen. PenTack maakt het bitumen zacht, vult microscheuren op en
verduurzaamt daardoor de constructie.”

Scheurtjes

De behandeling kan meermaals worden uitgevoerd. “Wij hebben berekend dat
gemiddeld één behandeling in de vier jaar volstaat. Het middel is een wapen
tegen kapotvriezen van snelwegen.” Uit bevindingen van TU-Delft blijkt dat
PenTack scheurtjes in de bovenlaag voorkomt. TNO heeft inmiddels ook een
milieuanalyse afgerond. Uit dit onderzoek blijkt dat de milieubelasting van een
zoab wegdek met PenTack tot 25 procent lager is in vergelijking met het
conventionele systeem. Bij Rijkswaterstaat lopen twee groots opgezette proeven
op de A6 en A50. TU Delft doet hier door onderzoek ervaringen op met
verschillende onderhoudsproducten op deze wegen, waaronder PenTack. Voor deze
proeven worden monsters uit het wegoppervlak genomen. Het proefproject loopt
gedurende drie jaar; elk jaar wordt een boorkern uit het wegdek gehaald voor
inspectie. Begin april worden de uitkomsten uit praktijk en laboratoria
gekoppeld. “We willen uiteindelijk de mechanische eigenschappen van het mengsel
in kaart brengen.”

Reageer op dit artikel