nieuws

Metamorfose ingenieur

bouwbreed Premium

Nederland krijgt voorlopig geen kilometerheffing, zo maakte toenmalig minister Eurlings in april bekend

Het registratiesysteem voor vrachtwagens zou nog te complex zijn, en daarmee te risicovol. Drie maanden daarvóór twijfelde ing. Martin van Pernis, bestuursvoorzitter van Siemens Nederland, al aan de invoering. Dat was opmerkelijk, want de multinational wilde de techniek leveren. Die ‘bouten en moeren’ lagen volgens Siemens al jaren klaar.
TNO betoogde begin deze maand dat het binnen vier jaar mogelijk is om twintig procent van de automobilisten uit de spits te houden. Een belangrijk deel van de oplossing: veel technologie. Files zouden dan niet meer langer hoeven te zijn dan drie kilometer. Ook de dáárvoor benodigde technieken zijn al beschikbaar, zegt TNO.
En CO2-opslag? Dat is volgens de kenners technisch ook geen enkel probleem. In principe kunnen we er morgen mee beginnen. Maar de stekker is inmiddels uit ‘Barendrecht’ getrokken en ook in Noord-Nederland staat men niet meer te trappelen. Of er ooit koolzuurgas in de Nederlandse bodem zal worden opgeslagen, is zeer de vraag.
Een belangrijke les: technologie is maar één kant van de zaak. Om die ook te kunnen toepassen is draagvlak nodig. Dat wordt zeker erkend, maar tussen theorie en praktijk gaapt vaak een groot gat. Dat is een van de conclusies van mijn onderzoek naar de communicatie van een groot aantal belangrijke techniekprojecten, dat ik deze week heb afgerond.
De wereld staat voor enorme uitdagingen. Als ingenieurs bij het oplossen daarvan de centrale rol willen vervullen die ze in mijn ogen verdienen, dan zullen ze juist meer aandacht moeten hebben voor alle niet-technische factoren. Die bepalen uiteindelijk het succes.
Inmiddels is Van Pernis president van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (Kivi Niria). Hij heeft nu dus dé functie om een belangrijke bijdrage te leveren aan de noodzakelijke metamorfose van ‘de ingenieur’.
Directeur De Boer Communicatie – techniek & wetenschap, AmsterdamTwitter: @remcodb

Reageer op dit artikel